Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. marts 2017 - 18:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DvD-R + DvD-RW = Størrelse / Format ?

Hvilke (større) størrelser / formater, kan man, egentlig få ...

DvD-R + DvD-RW ...

Jeg har 4.7 GB. 16x 120 min.

Men kan man få nogle, hvor der kan være mere på ?

(Kan ikke optagen en film på dem jeg har. Hvis der er ekstra materiale på)

*

* Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2017 - 19:15 #1
Du kan godt få plads til flere GB på en DVD end 4,7 GB. Kig på linket herunder og rul ned til afsnittet: "Kapaciteter".

https://da.wikipedia.org/wiki/Dvd

Det kræver så, at du har en DVD-brænder og skiver, som kan håndtere de formater. Jeg vil foreslå en anden mulighed, nemlig at komprimere indholdet på DVD'en med et program, men du skal så huske på, at jo mere, du komprimerer, jo dårligere bliver slutresultatet. Prøv at kigge på programmet Handbrake herunder:

http://itvejledninger.ucsj.dk/m/5352/l/596228-brug-handbrake-til-at-reducere-storrelsen-pa-en-videofil
05. marts 2017 - 19:19 #2
Der findes DL (Dual Layer), der kan tage 8,5 GB, både i + og -.
De er bare ved at være svære at finde.
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2017 - 20:25 #4
@ Jørn.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om Dual Layer og andre forsøg på at presse mere end 4,7 GB ned på en DVD. Du risikerer, at du ikke kan afspille DVD'en på de afspillere, du gerne vil. Efter min mening er Handbrake eller et lignende program den eneste fornuftige løsning.

Der findes et andet program, som kan det samme, dvs. formindske størrelsen at den film, du vil gemme. Det hedder "DVD Shrink", men jeg tror ikke, det virker med Windows 10, hvis du har det.

http://www.afterdawn.dk/downloads/cd_dvd/dvd_kopiering/dvd_shrink.cfm#beskrivelser
Avatar billede kurtba Ekspert
05. marts 2017 - 22:28 #5
Hvorfor skal han glemme alt om Dual layer? Det er da et anerkendt format og en hel del købefilm er lavet på dual layer skiver. Jeg har selv brændt en del dual layer, både til mig selv og til andre og ingen har nogensinde haft problemer med at afspille dem.
Så jeg forstår ikke, at du mener, at der findes afspillere, som ikke kan afspille dem.
Hvis det er dvd-rw skiver,  kan jeg ikke udtale mig, idet jeg for mange år siden opgav dem, idet de jævnligt gav problemer (almindelige - ikke dual layer).
Køber i stedet skiver hjem fra Tyskland for godt 1 kr. stykket, så er der ingen grund til at bruge tid på rw skiver.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. marts 2017 - 22:41 #6
T*A*K .... Jeg kigger på det i morgen - Men T*A*K
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2017 - 11:53 #7
#5
Jeg har haft problemer med både DVD+R og DVD-R. samt DVD DL Men det har kun været de skiver hvor jeg havde sat DVD-etiketter på. Jeg vil understrege, at det var etiketter der skulle være beregnet det dette formål, men jeg har en stærk mistanke om at skiverne kom i ubalance. Det skete omkring 1 time inde i f.eks. en film, og det er totalt uacceptabelt.
Derfor gik jeg over til printbare skiver, og da jeg har en printer der kan printe på denne type skiver er problemet løst.
Det er cirka 8-10¨år siden jeg gik over til printbare skiver, og den gang var etiketterne fremstillet af papir. Man er vist nok gået over til et andet materiale til fremstilling af etiketter nu.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
06. marts 2017 - 15:45 #8
T*A*K til jer ALLE