Avatar billede brasso Forsker
14. juni 2016 - 11:24 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Windows update virker ikke!

Hej
Er nået et stykke videre med denne opgave: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1011192

Windows update henter ikke opdateringer, selv om jeg starter en manuel "Søg efter opdateringer". Den har kørt en hel nat uden at blive færdig.
Jeg har så kørt Windows update diagnostic, og den returnere følgende:

"Der opstod problemer under installation af de seneste opdateringer ---- Ikke løst."

"Service registration is missin or corrupt ---- Løst"

Hvordan får jag update til at virke igen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juni 2016 - 12:01 #1
Avatar billede brasso Forsker
14. juni 2016 - 17:48 #2
Hej poko1
Hvad er det lige jeg skal gøre med denne fil?
Fix it 50531
http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/trustedr/en/authrootstl.cab
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juni 2016 - 20:20 #3
Den kunne åbenbart ikke iåle at blive overført til eksperten
ftp://91.197.168.140/pub/MicrosoftFixit50531.msi
Avatar billede brasso Forsker
15. juni 2016 - 07:57 #4
#3 poko1. Jeg har nu kørt filen, og installeret sidste nye version af Net. framework.
Windows update diagnostic finder fejl og retter dem, men update henter stadig ikke opdateringer (maskinen har stået tændt hele natten). Her til morgen står der stadig "Søger efter opdateringer". Det er sku' da uhyggelig det skal være så bøvlet. :-(
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. juni 2016 - 08:46 #5
Prøv at køre følgende
1.    KB2952664
http://download.windowsupdate.com/d/msdownload/update/software/updt/2015/05/windows6.1-kb2952664-v10-x64_6cb844c61ff4a77098ee895e0f2904d494ff5d24.msu
2.    KB947821
https://www.microsoft.com/da-dk/download/confirmation.aspx?id=3132
3.    Kør CMD:  Kommandopromt  og  Indtast følgende
Net stop wuauserv
cd %systemroot%
Ren SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
Net start wuauserv
Genstart!
4.    Kør CMD Kommandopromt- Indtast
Net stop bits
Net stop wuauserv
Ipconfig /flushdns
cd \documents and settings\all users\application data\microsoft\network\downloader
Del qmgr0.dat
Del qmgr1.dat
Net start bits
Net start wuauserv

Genstart
5.    Hent GWX og
KB3035583 indstallerer Gratis Windows 10 indtil 29:06:2016.
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=624553
Avatar billede brasso Forsker
15. juni 2016 - 20:10 #6
#5
KB2952664 er kørt

KB947821 kørte i 2 timer, hvor den skrev "Søger efter opdateringer på denne computer", efter at jeg så Cancelede den kom der en besked med at der opstod en fejl.
Avatar billede brasso Forsker
15. juni 2016 - 20:16 #7
#5
Nu har jeg udført punkt 3 og 4, i commando prompt som administrator.
Skal jeg så udføre punkt 5. elelr tjekke at windows update virker?
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. juni 2016 - 21:03 #8
Prøv om den opdaterer  ellers hent Punkt 5
Avatar billede brasso Forsker
15. juni 2016 - 21:29 #9
Maskinen opdatere stadig ikke, så jeg fortsætter med punkt 5.
Avatar billede brasso Forsker
16. juni 2016 - 16:30 #10
Nu har jeg startet installationen fra USB mediet. Det kører fint indtil der kommer en beskedriver, om at jeg skal fjerne installationsmediet og genstarte Windows, indsætte mediet og fortsætte installationen. Når jeg så fjerner USB sticket og vælger næste, kommer der en skærm, hvor der står "Installer", jeg trykker på installer, og så kommer der en besked om at Windows mangler en driver enten en USB eller DVD driver, og så er det ikke muligt at komme videre. Den viser en gennemse mulighed til at browse hen til driveren. Hva' hunne er det for en driver den mangler, og hvordan finder jeg den?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juni 2016 - 19:15 #11
Jeg er ikke sikker men det kan være fordi du i BIOS har sat USB som første BOOT og ikke HD. Prøv stedet at vælge USB fra BOOT Menageren!
Avatar billede brasso Forsker
16. juni 2016 - 20:54 #12
Ps. Jeg fandt en ny BIOS update og kørte den, men det hjalp ikke.
Første gang PC'n starter trykker jeg F12 indtil jeg får valgmulighederne for boot. Boot rækkefølgen står til:

1. USB Memory: Mit installations stick
2. HDD1/SSD1: den indbyggede HD
3. ODD: DVD drevet

Installationen når til at den skriver "fjern installationsmediet, og genstart windows", indsæt derefter installations mediet og genstart, så fortsætter installationen".
Men når jeg fjerne sticket, og trykker næste, genstarter maskinen ikke, den går tilbage til en boks, hvor der står "Installer" på en stor knap i midten af boksen", når jeg så klikker på "Installer" kommer der er boks, hvor der står at der mangler en mediedriver, og en boks til at søge efter driverplaceringen. Og så kan jeg jo ikke rigtig komme videre.
Avatar billede brasso Forsker
16. juni 2016 - 20:55 #13
PS. Tak for din tålmodighed poko1. :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juni 2016 - 23:21 #14
Det er jo netop det den ikke må du skal i bios have HDD som første Boot og så i Boot Manageren med pile tasten køre ned til USB stikke så den efter genstart kører HDD indtil den har brug for USB nøglen!
Avatar billede brasso Forsker
19. juni 2016 - 22:41 #15
#14 Lyder fornuftigt. Det prøver jeg når jeg er ved maskinen igen. Tak for input-
Avatar billede brasso Forsker
20. juni 2016 - 22:48 #16
#14.
Boot order:
1. HD
2. USB
3. DVD
7. LAN.

Der sker nøjagtig det samme. Når jeg når til at det står at jeg skal genstarte maskinen, genstarter den ikke, den går bare tilbage til den blå skærm, hvor der står "INSTALLER". Efter klik på installer kommer boksen der kræver installation ef en driver. Der står bare ikke noget om hvilken driver.

Jeg har hentet USBHUB, Chioset driver fra Toshiba's hjemme side, pakket dem ud på en USB stick, men maskinen påstår at den ikke kan finde den rigtige driver.
Avatar billede brasso Forsker
22. juni 2016 - 17:34 #17
poko1! Er du løbet tør for ideer?
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. juni 2016 - 19:00 #18
Har du prøvet at køre med en fuldstændig  U Allokeret disk?
Og så må du fortælle om maskinen BIOS eller UEFI Hvis du kører normal BIOS setup skal HDD køre MBR. System Hvis du kører UEFI skal du vælge GPT system.
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. juni 2016 - 19:02 #19
"om maskinen kører BIOS eller UEFI opsætning" ?
Avatar billede brasso Forsker
22. juni 2016 - 21:16 #20
"om maskinen kører BIOS eller UEFI opsætning" ?
Hvordan ser jeg hvilket system den kører. MBR står vel for MasterBoot Record, men hvad står UEFI for? Fandt dette om UEFI: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/what-uefi

Jeg  aner ikke hvad du mener. men jeg vil mene den kører BIOS. Kan det tænkes det er en SATA driver der mangler. Det er jo lige der hvor maskine skal genstarte via HD'n det hele går i stå.

Nok en gang tak for din tålmodighed.
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. juni 2016 - 23:34 #21
Her kan du se hvordan du starter en Installation med UEFI !
Jeg har kigget på din pc og den har UEFI Biossystem
https://billedeupload.dk/?v=MVpi2.jpg
Alle 64-bit-versioner af pc'er med Windows, som er forsynet med et logo fra Windows-certificeringsprogrammet, benytter UEFI i stedet for BIOS. Du kan finde flere oplysninger om din pc's understøttelse af UEFI i de produktoplysninger, der fulgte med pc'en.
Avatar billede brasso Forsker
23. juni 2016 - 23:42 #22
Hej
Her er et billede af boot mulighederne efter F12 ved opstart, og billeder af BIOS:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/78711911/F12%20boot%20muligheder%20plus%20BIOS.pdf

Det ligner slet ikke det billede du har linket til.
Avatar billede brasso Forsker
23. juni 2016 - 23:43 #23
"som er forsynet med et logo fra Windows-certificeringsprogrammet," Hvilket logo?
Avatar billede brasso Forsker
08. juli 2016 - 16:08 #24
Sidste nyt.
2 konklusioner.
1. Maskinen er ikke med på listen over deres ældre maskiner der kan køre Windows 10. Det lykkedes mig at få gennemført en Windows 10 update, men da maskinen skulle boote, kom der bare en skærm hvor der stod en cursor og blinkede i øverste venstre hjørne. Så Windows 10 har jeg opgivet.

2. Jeg installerede Window s7 på en anden disk end den der sad i maskinen, den kørte fint. Så klonenede jeg den fungerende disk til den som oprindelig sad i maskinen. Kloningen gik fint men maskinen ville ikke starte fra den disk systemet var klonet til. Jeg har så kørt forskellige diskværktøjer og de melder alle at der er problemer med boot sektoren på disken.

Så indtil videre kører maskine med Windows 7 på den ekstra disk jeg havde,

Kort efter installationen den 30-06-2016, kom der besked om at Windows skulle opdateres, og det kørte fint. Jeg er så bare lidt i tvivl om hvor vidt Windows update virker eller ej. Når jeg søger manuelt efter opdateringer kører den bare i en uendelighed.
Avatar billede brasso Forsker
10. juli 2016 - 22:21 #25
Er stadig i tvivl om hvorvidt Windows update virker se venligst https://dl.dropboxusercontent.com/u/78711911/Windows%20update%20status%2010-07-2016.docx
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. juli 2016 - 23:45 #26
Prøv at downloade Win 10 til et usb stik Og start opgraderingen fra skrivebordet,
https://billedeupload.dk/?v=Fd7WP.jpg
Avatar billede brasso Forsker
11. juli 2016 - 07:43 #27
poko1 #26, Jeg tror Windows 10 er død på denne maskine. Jeg har prøvet både opgradering fra Win 7 og ren installation, men intet lykkes. Og som jeg skrev er maskinen ikke på Toshiba's liste over maskiner der er kompatibel med Windows 10. Den er ca. 6 år gammel, har jeg i mellemtiden fået at vide. Men jeg kan da gøre et forsøg mere.
Avatar billede brasso Forsker
12. juli 2016 - 11:09 #28
poko1 #26 Har du et link til download af Windows 10 64 bit versionen som kan køres fra Windows 7, efter download?
Jeg laver et image af disken med Windows 7, og så prøver jeg en opgradering fra Windows. Hvis alt gåt galt kan jeg kører imaget på igen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. juli 2016 - 12:03 #29
Jeg har lavet en vejledning det er en PDF Fil Åbnes med Adobe Reader.
http://www.filedropper.com/sdankanduhenteoginstallerewindows10_1
Avatar billede brasso Forsker
12. juli 2016 - 21:11 #30
poko1 Fin vejledning. Jeg valgte "Opgrader denne computer", vælg sprog og windows udgave valg skærmen kom ikke frem, men download af Windows startede straks.
Der er ikke kommet nogen skærm frem hvor jeg kan vælge hvilket medie jeg vil bruge, men programmet er nået til "Søger efter opdateringer", og der har det så stået i små 2 timer nu, jeg har tjekket netforbindelsen (Kabel) og der ser ikke ud til at være nogen aktivitet, så jeg ved ikke lige hvor programmet søger efter opdateringer?? Under vejs så jeg at der blev skrevet " opretter medie", og et stykke tid efter, windows rydder op".
Avatar billede brasso Forsker
12. juli 2016 - 21:13 #31
Kan jeg evt. køre MediaCretion Tool på en anden maskine og alligevel vælge "opgrader denne computer", også selv om den kører Windows 10 i forvejen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. juli 2016 - 21:56 #32
Som jeg skrev tidligere du skal fra et USB stik starte op fra skrivebordet og følge vejledning på skærmen.
Du kan lave dit USB stik på en anden Pc! Det skal selvfølgelig være samme Software  system
Avatar billede brasso Forsker
15. juli 2016 - 09:41 #33
Hej poko1
Så lykkedes det lang om længe.
Jeg blev nødt til at lave USB sticket på en anden PC.
I første forsøg kom jeg der til hvor der bliver spurgt om jeg vil hente de sidste ny opdateringer, hvor jeg svarede ja, og så gik det bare i stå igen.
Jeg gjorde så et nyt forsøg og valgte nej til at hente opdateringer, og efter godt og vel 2 timer, meldte skærmen velkommen til Windows 10. Umiddelbart efter kom der så besked om at genstarte da der var nye opdateringer, det tog så et lille kvarter, og systemet var klar.
Jeg kørte så en omgang med Slimdrivers, og 37 drivers blev opdateret, og maskinen køre nu faktisk rigtigtig godt nu.
Jeg har indtil nu kun konstateret en ting der ikke virker, det er specialtasterne man kalde ved at holde "FN" tasten nede. Jeg syne sikke rigtig jeg kan finde nogen drivers der supporterer denne funktion på Toshiba's hjemmeside.

Jeg har så foreslået ejeren at opgradere til 8 GB RAM, en ny Haddisk, enten 500 GB konventionel eller en SSD, og så mangler den et nyt batteri.

Ialt kan opgraderingen klares for mellem 900 Kr. og 1200 Kr. så bliver det faktisk en meget velfungerende maskine til prisen, også selv om Toshiba ikke har den med på listen over Windows 10 kompatible maskiner.

Stor tak til dig poko1 for din utrættelige hjælp. Jeg var aldrig nået igennem uden den.