Avatar billede Uvanga Ekspert
07. juni 2016 - 18:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside spørger om e-mail samt password

Jeg er flere gange stødt på hjemmesider der for at gennemføre en betaling spørges om e-mail adresse, samt e-mail password. Jeg har ikke indtryk af der er noget skummelt bag dette, men hvorfor beder de om password? F.eks. VISTA print spørger om dette. De kan jo i princippet være ligeglade med mit password, og jeg kan også bare skriver et eller andet tilfældigt. De kræver bare 6 tegn så er det ok.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2016 - 18:22 #1
Jeg har aldrig oplevet at skulle opgive email adresse og password til email adresse for at kunne gennemfoere en betaling.

Og jeg kunne aldrig droemme om at oplyse dette. Det er imod alle principper for sikkerhed.

Er du sikker paa at de ikke spoerger om:
- email adresse for at oprette en bruger konto paa siden
- et nyt password til kontoen paa siden (hvor du naturligvis aldrig boer genbruge password fra email)
?
Avatar billede Slater Ekspert
07. juni 2016 - 19:03 #2
Ja, jeg ved naturligvis ikke hvilke sider du ellers besøger, men Vistaprint beder i hvert fald absolut ikke om password til din e-mail - og ligesom Arne har jeg heller aldrig set det andre steder. Jeg vil stærkt tro, du har misforstået det, og de vil du finder på et nyt password, så du kan logge ind på deres side og se dine ordrer, samt foretage hurtigere bestillinger næste gang.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juni 2016 - 06:00 #3
Ved nærmere læsning af VISTA print, må jeg gi' jer ret. Der er tale om at man kan oprette en konto. Umiddelbart synes jeg bare de spørger på en mærkelig måde. Det kan i hvert fald ved første gennemlæsning opfattes forkert. Da Arne kom først, markerer jeg hans svar som løsning. Tak begge to.