Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 14:55 Der er 20 kommentarer

hvordan redder man raw-disk data.

Hej

Jeg har fået et problem med min eksterne harddisk...

Når jeg tilslutter den min computer (alle 3 af dem)
får jeg samme besked....

Den vil formatere min eksterne harddisk og jeg annuller det self xD

men når jeg så doubleklikker på den inde i denne computer...
siger den datafejl cyklisk redundanscheck og jeg kan ikke komme ind i min ekstern....

det jeg så synes er mærkeligt. er at jeg sagtens kan åbne den på mit tv og se alle filerne. samt se dem på tv'et.....

Hvordan kan det være...
har læst nogle steder at det er en hardware fejl, men hvordan hænger det sammen med at jeg godt kan se den på tv'et, bare ikke på computeren....

ps. alt information er vellidt

Fejlen opstod efter dette:

Jeg skulle overføre en fil fra en ekstern til en anden
så jeg plugged begge eksterne ind i min computer
og åbnede begge 2...
så gik jeg ind på den ene af eksterne og klippede den fil jeg gerne ville have over på den anden ekstern...
og gik over på den anden ekstern og slettede en fil.... "slette vinduet" kom frem men troede det var frozzet da der ikke var sket noget i et stykke tid.. så jeg valgt at trykke annuller hvilket gjorde at den ikke svarede.... så hev begge eksterne ud af USB portene og slukkede computeren ved at holde tænd/sluk knappen nede... og tændte så den igen efter ca. 5-10 sek....
og så satte jeg begge eksterne til igen.....

og så virkede den ene ekstern igen (den hvor jeg havde klippet fra)
den anden kom op med den fejl som denne tråd handler om....

Jeg satte den derefter i en anden computer... og samme ting skete....

så satte jeg den i en tredje computer hvor den godt nok åbnede op normalt.. men da jeg ville ind i en af mapperne. kom fejl beskeden igen..
så satte den i et andet USB port.. uden held desværre...
og nu virker den slet ikke.... kan kun vises på tv'et

pss. når jeg Prøver Chkdsk siger den:
The Type of the file system is RAW
CHKDSK is not available for RAW Drives
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 15:49 #1
nogen der kender remo recover???
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2015 - 18:55 #2
Har ikke selv skullet redde filer fra en disk der er i raw, men Testdisk skulle kunne klare det:
http://www.eksperten.dk/spm/1002132
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2015 - 18:58 #3
#1 Nej jeg kender ikke dette program, og ville ikke hente eller købe det. Søger man på det får man en masse link til Softonic download, og dem holder jeg mig helt fra.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2015 - 19:31 #4
Hvis det ikke lykkes for dig med testdisk, så prøv IrfanView. Programmet kan vise raw, men jeg har ikke selv erfaring med raw.
http://www.irfanview.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2015 - 19:49 #5
#4 Opstår raw fænomenet ikke fordi at filtabellen går sig en tur, og derfor at Windows ikke kan se filerne? Synes jeg i flere omgange har set det i forbindelse med fejlbetjening af eksterne medier.

Man burde kunne tjekke om filtabellen er gået, efter man har gendannet filer evt med Testdisk og Irfanview
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2015 - 20:00 #6
#5
Jo det kan godt være årsagen, så det er da et forsøg værd. Testdisk er god til formålet, men hvis man ikke kender programmet, er det nok nemmere med f.eks. MiniTool Partition wizard http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede huzu Nybegynder
13. maj 2015 - 17:17 #7
#3 okay godt jeg ikke hentede det så

#4 kunne ikke finde ud af testdesk. så fik fat i Minitool Partition Wizard. og håber at jeg kan finde ud af det. og at programmet kan bruges til det...
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2015 - 18:29 #8
Oppe foroven WIZARD recovery vizard, lad programmet søge automatisk.
Avatar billede huzu Nybegynder
13. maj 2015 - 19:17 #9
Har kørt Partition wizard's "partition recovery wizard"
og det kunne intet gøre....

der kom ingen filer eller andet frem efter den var færdig... (det var en full scan jeg lavede)....

Og nu har jeg så prøvet PowerDataRecovery...

men den fryser når jeg vælger min ekstern harddisk i valg muligheden
"Lost Partition recovery"...

så ved ikke hvad jeg skal/kan gøre nu???
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2015 - 19:50 #10
Du huskede vel at trykke på Reply øverst til venstre? Det glemmer man let, og så sker der ikke noget.
Lad os lige høre, men ellers kan jeg guide dig i Testdisk hvis du ikke kan bruge Testdisk step by step. Så kan vi i alt fald se, om den disk findes.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2015 - 07:27 #11
Er det bedste ikke at prøve at gendanne filerne, før man prøver at reparere filtabel?
Går det galt der er data vel for altid tabt?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2015 - 09:19 #12
Det mener jeg ikke er nødvendigt når det kun drejer sig om filtabellen.
Men spørgsmålet er jo om det kun er det. Beskeden cyklisk redundanscheck kan betyde noget andet. Jeg fandt det her på nettet:
http://www.pcfly.info/OS/2012/01/hvordan-man-kan-reparere-en-cyklisk-redundanscheck-pa-en-harddisk.html
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2015 - 15:38 #13
Respons fra spørger?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2015 - 10:24 #14
Så forlader jeg også spørgsmålet.
Avatar billede huzu Nybegynder
17. maj 2015 - 10:20 #15
sorry for den lange svare tid. der kom desværre noget i vejen....

Men #10 hva mener du med at trykke på reply, hvor skal jeg gøre det henne?

og har prøvet det du satte et link op til...

men den skriver noget med at windows ikke har mulighed for at gøre det da den ikke kan få kontakt til hard disken....
Avatar billede huzu Nybegynder
26. juni 2015 - 14:05 #16
Slet ingen der kan hjælpe mig med min ekstern???
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2015 - 08:50 #17
Kender ikke selv programmet, men du kunne prøve denne guide her:
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede huzu Nybegynder
29. juni 2015 - 13:30 #18
Tak for opmærksomheden på min tråd. men har "desværre" prøvet det du linker til og det virkede ikke for mig.... file scavenger fandt 0 filer på min ekstern
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juni 2015 - 16:11 #19
Velbekomme.

Et sidste forsøg jeg selv ville have prøvet var med Hirens Boot cd at se om man kunne se og gendanne filerne herfra.
Er dette heller ikke muligt, så har jeg desværre ikke flere skud i bøssen.
http://www.eksperten.dk/guide/1463
Hirtens har noget der hedder MiniXp som man kan åbne ved boot på programmet. Herinde fremkommer filsystemet. Prøv at se om du kan se filerne den vej. Hirens er endvidere fyldt med forskellige værktøjer, som måske kan hjælpe dig.
Avatar billede huzu Nybegynder
01. juli 2015 - 20:21 #20
tak for dit hurtige svar.. jeg kigger på det og hvis det virker. skal du selvfølgelig have dine points xD