Avatar billede huzu Nybegynder
11. maj 2015 - 19:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

datefejl cyklisk redundanscheck fejl

Hej

Jeg har fået et problem med min eksterne harddisk...

Når jeg tilslutter den min computer (alle 3 af dem)
får jeg samme besked....

Den vil formatere min eksterne harddisk og jeg annuller det self xD

men når jeg så doubleklikker på den inde i denne computer...
siger den datafejl cyklisk redundanscheck og jeg kan ikke komme ind i min ekstern....

det jeg så synes er mærkeligt. er at jeg sagtens kan åbne den på mit tv og se alle filerne. samt se dem på tv'et.....

Hvordan kan det være...
har læst nogle steder at det er en hardware fejl, men hvordan hænger det sammen med at jeg godt kan se den på tv'et, bare ikke på computeren....

ps. alt information er vellidt
Avatar billede huzu Nybegynder
11. maj 2015 - 19:14 #1
Fejlen opstod efter dette:

Jeg skulle overføre en fil fra en ekstern til en anden
så jeg plugged begge eksterne ind i min computer
og åbnede begge 2...
så gik jeg ind på den ene af eksterne og klippede den fil jeg gerne ville have over på den anden ekstern...
og gik over på den anden ekstern og slettede en fil.... "slette vinduet" kom frem men troede det var frozzet da der ikke var sket noget i et stykke tid.. så jeg valgt at trykke annuller hvilket gjorde at den ikke svarede.... så hev begge eksterne ud af USB portene og slukkede computeren ved at holde tænd/sluk knappen nede... og tændte så den igen efter ca. 5-10 sek....
og så satte jeg begge eksterne til igen.....

og så virkede den ene ekstern igen (den hvor jeg havde klippet fra)
den anden kom op med den fejl som denne tråd handler om....

Jeg satte den derefter i en anden computer... og samme ting skete....

så satte jeg den i en tredje computer hvor den godt nok åbnede op normalt.. men da jeg ville ind i en af mapperne. kom fejl beskeden igen..
så satte den i et andet USB port.. uden held desværre...
og nu virker den slet ikke.... kan kun vises på tv'et
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2015 - 20:24 #2
cyklisk redundanscheck
dine filer ligger i små områder på disken, og hvert område peger hen på næste del af filen. Der er en fejl i tabellen på disken, så fx del 98 peger tilbage på afsnit 90, og så kører den i loop. Du vil aldrig kunne se slutningen, da den kører i ring.
Sæt disken til en pc - start kommandoprompt (tilbehør/systemværktøjer) og hvis disken fx er e: så skriv
chkdsk e: /f /x
Det kan tage et stykke tid - men du må ikke afbryde det - så sæt det fx over til en nat-kørsel.
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 10:23 #3
Og hvad gør den kommando ved mine filer?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2015 - 11:14 #4
Hvis det er helt galt, så er der en/to af filerne, hvis adresser krydser. De kan risikere at blive afkortet til der, hvor der er fejl. Med oftest er det en fejl som chkdsk kan rette op på, og så vil det bare virke bagefter.
Der dannes en log-fil, som du kan se bagefter (og så selv kopiere/optage/indspille nye filer i stedet for de fejlfyldte).
http://www.sevenforums.com/tutorials/96938-check-disk-chkdsk-read-event-viewer-log.html
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 11:28 #5
Det kan den ikke..
Den skriver:

The Type of the file system is RAW
CHKDSK is not available for RAW Drives

Skriver det så ledes....

C:\Users\brugernavn> chkdsk g: /f /x
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2015 - 11:39 #6
ok. Det er ikke godt. Jeg har ingen erfaring med raw-redninger.
Google rescue raw partition
og se igennem - primært skal du ikke pille ved disken. Og lige et tip: der er steder med 'free download' det er for så vidt rigtigt, men programmet kan derfor alligevel godt koste 50$ for at køre igennem.
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 12:09 #7
Pille ved disken fysik eller Physisk (se film fra den)
okay.. og tak for hjælpen indtil videre... håber bare det lykkes
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2015 - 12:13 #8
Du skal ikke lægge nyt på (hvis du kan), og du må ikke fx formatere for at få pc til at se den.
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 12:28 #9
nej okay... det havde jeg så heller ikke tænkt mig xD
Der ligger meget arbejde på den ekstern....
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2015 - 12:33 #10
bare luk denne tråd (læg et svar, og accepter det). Og opret evt et nyt spg med hvordan man redder raw-disk data.
Avatar billede huzu Nybegynder
12. maj 2015 - 14:52 #11
ok