Avatar billede arnepedersen Forsker
07. maj 2015 - 14:59 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Acer Aspire5750

Jeg har tidligere købt en PC Aspire5750. Den var præinstalleret med Windows Home Premium 64 bit SP1.Samt en masse programmer jeg ikke vil have.
Jeg har brændt 4 CD er med recovery som kan bruges ved geninstallering.

Nu bliver jeg nok nød til af formatere harddisken og installere igen(skidt og møg liggende).

Nu til mit spørgsmål:
Kan i fortælle mig om jeg kan nøjes med at installere Windows, og eventuelt Eksplorer hvis den ikke ligger i Windows?
Jeg har en CD med driverne til PC en.
Hvis jeg kan, hvordan?

Jeg har en Windows7 Professionel liggende, men det er en 32 bit. Så den kan vel ikke bruges på en 64 bit PC.
Arne
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2015 - 15:42 #1
Fra Microsoft 32-bit kontra 64-bit processorer:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/taking-the-mystery-out-of-64-bit-windows

"Hvis du køber en ny computer med Windows 7, leveres den sandsynligvis med en 64-bit processor, men ikke nødvendigvis med en 64-bit version af Windows 7. Her bliver det en lille smule forvirrende. Computere med en 64-bit processor kan uden problemer køre enten en 32-bit eller en 64-bit version af Windows. Derfor betyder det ikke så meget, hvilken version af Windows du installerer på de fleste pc'er med en 64-bit processor"

Den var præinstalleret med Windows Home Premium

Windows HVAD ?
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. maj 2015 - 17:54 #2
Windows7
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2015 - 18:04 #3
Har du licensnøglen til 64 bit versionen på skrift (klistret under computeren)?

Jeg tvivler på du kun kan få lov til at installere Windows, og de drivere du har på en cd ved siden af.

Jeg har dog for en del år siden set en recovery cd til en XP hvor programmer kunne fravælges. Men det var så også en der fulgte med computeren, da den ikke havde et recovery drev.

Formoder så ikke du har brugt recovery pladerne endnu?

Vidste man om de virkede kunne man prøve noget andet, hvis du har nøglen.
Du kan jo så låne en andens cd og installere med den. Kraver er blot at det er den samme version du bruger. Er der sp1 i din nøgle skal installations mediet også have det med.

Eller måske downloade en multidvd og installere med den:
http://www.eksperten.dk/spm/1000221
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. maj 2015 - 22:01 #4
Jeg har nøglen under min pc. (har aldrig set den før nu)
Jeg har brugt recovery før.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2015 - 12:18 #5
Jeg tvivler på du kun kan få lov til at installere Windows, og de drivere du har på en cd ved siden af

Jeg tror at der er mange der misforstår det med OEM. OEM det betyder ikke at man ikke kan installere et andet styresystem på en computer.

OEM er en en rabat man får når man køber en computer med præinstalleret styresystem. Det betyder ikke at at man er stavnbundet til et bestemt styresystem.

jeg syntes at Troldmand på EDB priser forklare det meget godt :
http://forum.edbpriser.dk/software/f/29/t/125828.aspx

"Ja - du kan bruge et uendeligt antal forskellige windows på det bundkort, du har købt, og der tidligere har været et andet windows på... -både nu og i fremtiden.

Det er Windows programmet der binder sig til bundkortet - eller aktiveringsnøglen nærmere - det er ikke bundkortet der bliver "reserveret" til Windows. Bundkortet er ligeglad med hvilket Windows du bruger.

Du kan sågar have XP, Vista og Win7 installeret på een gang, hvis det er det du har lyst til..... -du kan bare ikke have den ene OEM Windows version på mere end den ene computer."
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2015 - 12:22 #6
Dual-boot vil heller ikke kunne lade sig gøre hvis bundkortet var "låst".
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/install-multiple-operating-system-multiboot#1TC=windows-7
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2015 - 12:43 #7
Du kan jo så låne en andens cd og installere med den. Kraver er blot at det er den samme version du bruger. Er der sp1 i din nøgle skal installations mediet også have det med.

Licens til OEM præinstalleret styresystem, kan kun bruges på den computer styresystemet er installeret på.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2015 - 17:27 #8
#7 Måske et dumt spørgsmål, men er det ikke licens nøglen der bestemmer om det er en OEM version?
Selve filerne der ligger på installationsmediet er vel det samme som til retail versionen?
Ser man i den anden tråd jeg henviste til (#3) så det jo ud til at det virkede for denne bruger.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2015 - 17:35 #9
#7 Måske et dumt spørgsmål, men er det ikke licens nøglen der bestemmer om det er en OEM version? Selve filerne der ligger på installationsmediet er vel det samme som til retail versionen?

Jeg er fuldstændig enig.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2015 - 17:50 #10
#9 ok og tak for det.

@arnepedersen hvis du er 100% sikker på at den ene cd du har er drivere til Windows 7, og at du ved at dine recovery dvd skiver virker, men at du helst ville være fri for den crapware der følger med, så havde jeg hvis jeg var i din situation ikke været i tvivl om hvad jeg ville gøre.
Jeg havde installeret med multidvd skiven som du kan hente og klargøre til at installere med, som jeg viste i den anden tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2015 - 17:54 #11
Og multidvd'en er jo også samtidigt på dansk i alle de udgaver den kommer som, Man skal ikke ud og tweake i systemet med 3 part software for at få den i dansk.
Man vælger simpelthen hvilken version man skal installere:

http://3.bp.blogspot.com/-JTtVasYvJZk/TWO6ecN9lJI/AAAAAAAAAjw/lNMiuQ5W3Hs/s1600/9.png
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. maj 2015 - 09:25 #12
Har nu formateret hardisken, og startet forfra.
Vil i begge lægge et svar?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2015 - 16:00 #13
Brugte du din recovery igen, eller er det multi dvd du installerede med?
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. maj 2015 - 17:13 #14
Min revovery.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2015 - 19:43 #15
Svar