På farten med smartphones fra HTC
Har du på et tidspunkt kigget på en smartphone med Windows Mobile styresystemet, så er der overvældende chance for, at den er produceret af HTC.
HTC, eller High Tech Computers, har nemlig gennem de sidste 10 år udviklet sig fra at være endnu en producent, til at være den helt store producent af Windows Mobile-baserede pocket pc’ere og smartphones.
Vejen til den position blev i første omgang skabt ved at lave udstyr for andre mærker. Således har HP igennem længere tid fået produceret dele af deres Ipaq-serie hos HTC, ligesom HTC også stod bag mærker som Imate og Qtek. Begge mærker har klaret sig godt på det danske marked, men sidste år skiftede HTC strategi.
Det betød, at mens HTC stadig laver enheder for andre, så lancerede HTC samtidig deres eget mærket kaldet - ja, HTC. Samtidig er HTC vokset til omkring 4.000 ansatte, hvoraf omkring 1000 udelukkende arbejder med hardware eller softwareudvikling.
Men hvor er HTC og smartphone-udviklingen på vej hen? Det spurgte PC World HTCs nordiske direktør Peter Frølund om, da vi mødtes med ham i HTCs nye kontor ved Tuborg Havn i København.
- I norden er HTC mest kendt for at sælge telefoner til erhvervslivet, men i resten af Europa er vi mere ude hos forbrugerne. Samtidig har vi i Danmark haft meget fokus på store løsninger, som for eksempel hos PostDanmark, fortæller Peter Frølund.
En længere historie om smartphones
Men selvom HTC måske endnu ikke har haft den store markedsandel, så er deres produkter ikke ukendte.
Det startede faktisk med, at det nu fusionerede teleselskab Orange lancerede SPV i Danmark. Det var ikke verdens smukkeste telefon, men den kunne meget mere end tilsvarende modeller på markedet, inklusiv at afspille musik og video. En stor ting dengang hvor samtlige mobiler endnu ikke havde fået påmonteret en mp3-afspiller. SPV-telefonen var dog, ligesom de første 3G telefoner, plaget af en kort batterilevetid, men visionen var født og entusiasterne var solgt.
Fokus på design
Fra starten har HTC telefoner handlet om den funktionalitet som telefonerne fik foræret gennem Microsofts mobile styresystem, i dag kaldt Windows Mobile hvor version 6 er den nyeste udgave.
I mellemtiden har mobilmarkedet gennemgået en rivende udvikling, hvor det flotte design for mange er mindst lige så vigtigt som funktionerne. Motorolas Razr-telefon vil nok stå for mange ejere, som det ypperste inden for retning: En telefon med et flot design, middelmådige funktioner og skyhøje salgstal.
Peter Frølund fra HTC er klar over udfordringen.
- En del af vores telefoner har måske være knapt så smarte og har i stedet udmærket sig på funktionalitet. I dag handler det meget om design, og her er vores nye S710 noget, som vi forventer os meget af.
Samtidig har HTC oprustet på Design-delen ved at hyre en designer fra Microsoft, som blandt andet har deltaget i designet af Xbox’en. Det betyder også, at en samlet visuel identitet fra HTC er på vej.
Selvom designet og identiteten skal styrkes over for forbrugerne, holder HTC fast i funktionaliteten. Ifølge Peter Frølund skifter moden også her:
- Efterspørgslen efter funktioner svinger frem og tilbage, for nogle år siden efterspurgte folk store skærme, så har det været tastaturet i et stykke tid, og nu er der fokus på de store skærme igen.
Hvor er smartphones på vej hen?
Udviklingen i design og funktioner betyder også, at en smartphone i dag er andet og mere end en standardtelefon med en e-mail læser. Et hurtigt kig ud over markedet viser da også, at både Nokia communicator serien og HTCs egen S620 er smartphones.
Peter Frølund har derfor en lidt klarere definition af de smarte telefoner.
- Folk begynder jo at have forventningen om, at medier, mail og beskeder smelter sammen på en smartphone.
Det betyder samtidig, at vores telefon helst skal kunne de samme ting, som vores bærbare pc kan. Og her er instant messaging, og specielt Microsofts Messenger et af de programmer, som brugerne genkender.
- Nu er Messenger blevet superpopulært med 3, men der har været MSN på Microsoft mobiler i mange år, forklarer Peter Frølund og vurderer, at teleselskaberne i første omgang undervurderede chat.
Han forudser desuden, at teleselskaberne i stigende grad vil fokusere på at få brugt deres datanetværk. Derfor ser vi nu ting som MSN, video og push e-mail blomstre frem som tilbud.
Den udfordring er HTC ifølge Peter Frølund helt med på.
- Vi vil gerne dække et større spekter af forbrugssituationer. Et godt eksempel er vores S310, som er en simpel, men dækkende smartphone, og så vores nye modeller som HTC Shift, der reelt er en lille laptop. Samtidig er vi gået fra at sidde i Taiwan og lave modeller og sætte andres navn på. Nu har vi givet os til kende og lavet kontorer. Og inden for kort tid kommer der for eksempel telefonsupport på dansk.