En omfattende omlægning af IT-systemerne hos internetudbyderen Tiscali har medført, at en række kunder ikke kan få adgang til deres e-mail.
Det er hovedsageligt Tiscalis domænekunder, der er ramt. I forbindelse med udskiftningen af de gamle IT-systemer har der været en del brugeres adgangskoder, som det ikke har været teknisk muligt at overføre. Derfor har en del kunder nu problemer med at få adgang til deres e-mail.
? Det er svært at sige, hvornår det det vil være oppe igen. På en måde er det allerede oppe, men der er stadig mange kunder, der skal have ændret deres opsætning, siger Jes Hvid Mikkelsen kommunikationschef hos Tiscali.
Tiscali har på grund af de mange forespørgsler fra kunderne været nødt til at lukke deres sædvanlige portal ned og erstatte den med en vejledning i, hvordan problemerne kan løses.
? Vi har udsendt e-mails på forhånd til vores kunder, som informerede om, hvad de skulle gøre, men der er en række kunder, der ikke har læst deres post eller ikke ved, hvordan de ændrer deres opsætning, siger Jes Hvid Mikkelsen.
Problemerne er opstået, fordi adgangskoderne i ét af de gamle systemer var krypteret, sådan at heller ikke Tiscali havde adgang til dem. Derfor var man nødt til at vente på, at de kunder loggede ind, så man kunne aflæse adgangskoderne og overføre kunderne til det nye system.
? Men der har været nogle kunder, der ikke har logget ind, og dem har vi ikke kunne overføre, forklarer Jes Hvid Mikkelsen.
Hele Tiscali-koncernen er ved at udskifte IT-systemerne, og turen er altså kommet til Danmark.
? Det svarer til at skifte motorerne på en flyvemaskine, mens den stadig er i luften, og for nogle af vores kunder har det betydet nogle ubehagelige bump, siger Jes Hvid Mikkelsen.
Udover problemerne med e-mail er det stadig ikke muligt at benytte en del af online-faciliteterne som for eksempel registrering af adsl-abonnenter.