Leverandør af hurtige internetforbindelser til 200.000 europæiske hotelværelser i 2003. Det var målet for præcis et år siden, da det lille danske internetfirma Netpoint med IT-forretningsmanden Kim Loudrup i spidsen udtalte sig om firmaets fremtidsmuligheder til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Siden har verden som bekendt forandret sig en del. Terrorangrebet mod USA 11. september sidste år har sammen med den generelle afmatning i IT-industrien gjort det svært at skaffe kapital, og det har et selskab som Netpoint også måtte sande.
Endelig er udbredelsen af hjemme-pc? er og virtuelle private netværk (VPN) gået langsommere end forventet, hvilket ifølge Netpoint også har været med til at bremse firmaets ekspansionsplaner.
Står stærkt i København
Netpoint står i dag stærkt på det københavnske hotelmarked, hvor selskabet har fået foden indenfor på 70 procent af de store fire- og femstjernede forretningshoteller som for eksempel Hilton/Scandic og Radisson SAS.
I alt 20 hoteller i København, Oslo og Stockholm med tilsammen 4500 værelser havde pr. 10. januar indgået kontrakt med Netpoint om at bruge firmaets systemer.
At det er langt under det forventede niveau, behøver man ikke være matematikprofessor for at regne ud, og den forventede omsætning for indeværende år er da også barberet ned til 24 millioner kroner. 14 ud af 26 ansatte er sagt op siden sidste år.
- Vi har indgået en aftale med IBM om at udføre installeringsarbejdet på hotellerne, og det har gjort, at vi kan klare os med færre ansatte, siger Netpoints administrerende direktør Ib Drachmann-Hansen.
- Som markedet har været, har det ikke været nemt at skaffe kapital, og de glade dot.com dage er forbi, hvor man udelukkende investerede på baggrund af fremtidig indtjening, siger han.
Ny strategi
Ib Drachmann-Hansen forklarer, at den manglende investeringslyst hos potentielle investorer har fået firmaet til at lægge strategien om og lette foden fra speederen.
Dels tilbyder Netpoint ikke længere kunderne i de store hotelkæder at stå for hele investeringen selv, og dels tilbydes en række hoteller fremover at nøjes en del af pakken.
- Modellen er nu, at hotellet tager sin andel af investeringen. En yderligere ændring af konceptet er, at vi tilbyder at etablere Netpoint i receptionen og i konferencelokaler og ikke på værelserne. I løbet af 2002 regner vi med at indgå aftale med yderligere 20 hoteller i fuld skala og 50-100 i halv skala.
En kreds af investorer med børsnoterede 2M Invest i spidsen har indskudt omkring 30 millioner kroner i Netpoint. En stor del af pengene er brugt, men Ib Drachmann-Hansen vurderer, at det bliver svært men ikke umuligt at få mere kapital til at fuldføre planerne.
- Vi skal bruge yderligere 20 millioner kroner, hvis vi skal køre linen ud. Heraf har vi allerede nu adgang til 8-10 millioner kroner.
Optimisme i behold
- Perspektivet i det her er at få foden indenfor hos de store hotelkæder i Nordeuropa. Gør vi det, kan du gange omsætningstallene med 10 eller 20. Jeg tror på, at det her bliver den gængse måde at kommunikere på i fremtiden, og det kan blive en meget stor forretning, siger Ib Drachmann-Hansen.
Foruden levering af højhastigheds internetadgang til hotelværelser, lobbyer og konferencecentre, som er selskabets hovedområde, så driver Netpoint også en internetportal i samarbejde med ?Copenhagen This Week?, hvor hotellernes gæster kan få et overblik over Københavns forlystelser, restauranter og biludlejning.
Netpoints tredje og sidste forretningsområde er udvikling og drift af såkaldte ?hotspots?, små IT-kiosker, der tilbyder nem og hurtig adgang til internettet.
Foreløbig driver Netpoint syv IT-kiosker på nordiske hoteller, men tanken er at udvide kioskerne til også at dække for eksempel banegårde, lufthavne og andre offentlige områder, hvor mange mennesker færdes.