EuroTrust på vej ud af mørket

Efter et år med rekordunderskud, fyringer og kaos er det Nasdaq-noterede danske IT-firma EuroTrust igen ved at få styr på både økonomi, image og strategi. Fra at være en rodebutik under navnet Euro909 hedder selskabet nu EuroTrust og satser udelukkende på IT-sikkerhed.

Et dundrende millionunderskud og en skuffende lav aktiekurs på den amerikanske Nasdaq-børs tvang sidste forår topledelsen i det danske IT-sikkerhedsfirma EuroTrust til at handle resolut.

Hvis selskabet, der dengang hed Euro909.com, skulle overleve, var der behov for en gennemgribende restrukturering af organisationen.

Målet var gennem frasalg og prioritering af kerneområder at gøre en strømlinet, profitabel - og ikke mindst respektabel - forretning ud af den københavnske forretningsmand Aldo Petersens imperium.

Og det mål ser nu ud til at være inden for rækkevidde, konstaterer Brian Mertz Pedersen, EuroTrust Danmarks administrerende direktør siden april sidste år, med tilfredshed.

Revolution i Euro909

- Vi har været igennem en paladsrevolution, hvor vi virkelig har skåret ind til benet. Alt, der ikke har med IT-sikkerhed at gøre, er ved at være skåret fra. Der er ryddet 100 procent op, så nu kan vi sætte fokus på det, der er vigtigt, siger han.

Aldo Petersens danske medie- og internetselskab Euro909.com var hårdt trængt på den amerikanske Nasdaq-børs i de første måneder af sidste år.

Men det var først, da selskabet offentliggjorde sit årsregnskab, at det stod klart, hvor alvorlig situationen var for virksomheden, der på det tidspunkt havde op mod 400 ansatte.

Et minus på 109 millioner kroner gav ikke ligefrem anledning til jubel på hovedkontoret i Toldbodgade i København.

Året forinden løb underskuddet op i 57 millioner kroner. Og da aktiekursen på det nærmeste var skudt i sænk med en salgspris på under to dollar stykket, måtte der handles hurtigt.

Rokade i ledelsen

Selskabets stifter og storaktionær, Aldo Petersen, besluttede, at en total reorganisering af selskabet var nødvendig. Samtidig blev det vedtaget fremover at satse på selskabets internet-aktiviteter frem for mediedelen.

Aldo Petersen havde i december året forinden købt det lille, nystartede antivirusfirma Virus112, hvis direktør og stifter var Brian Mertz Pedersen.

Da Euro909.coms daværende topchef Jesper Helbrandt forlod sin post i april 2001, blev den da kun 25-årige Brian Mertz Pedersen forfremmet til koncerndirektør med ansvar for at rydde op i den danske del af koncernen.

- Jeg blev hentet til Euro909 Danmark for at vende situationen, siger Brian Mertz Pedersen, der husker selskabet som en stor rodebutik med et meget stort månedligt underskud.

Hans første opgave bestod i at skære de 65 ansatte i datterselskabet Euro909 Danmark ned til 15. Herefter flyttede Virus 112 ind i Euro909s lokaler i Søborg, hvor de to selskaber i dag bor under samme tag.

Næste skridt var at skille alle aktiviteter ud, der ikke havde noget med IT-sikkerhed at gøre. Euro909.com havde i sin storhedstid opkøbt et hav af små virksomheder med selskaberne bag ungdomsbladet Chili og tv-stationenerne bio+ og TV4 som nogle af de mere kendte.

Alt for stort forbrug

- Problemet med det gamle Euro909 var, at man havde købt et væld af selskaber op, og det skabte en masse problemer, når de skulle lægges sammen med resten af koncernen. Samtidig eksisterede der en kultur i firmaet, hvor man brugte for mange penge, siger Brian Mertz Pedersen.

- Ofte betalte man helt eller delvist for de opkøbte selskaber med aktier til stifteren af selskabet, og han kunne jo se, at hans gevinst svandt ind til det rene ingenting i takt med at aktiekurserne raslede ned. Det gav også uro og ødelagde motivationen og engagementet hos disse medarbejdere.

I dag er antallet af aktive datterselskaber, der ikke har noget med IT-sikkerhed at gøre, svundet ind til ganske få. Der forhandles om at sælge ungdomsbladet Chili, og datterselskabet EuroMedia, som Parken Sport & Entertainment købte en bid af for nylig, er sat til salg.

Derefter er der kun de sikkerhedsrelaterede selskaber tilbage med EuroTrust Danmark, EuroTrust Virus 112, EuroTrust Secure Hosting og WISEhouse i spidsen.

Kapitalindsprøjtning

Eurotrust fik i juni sidste år en tiltrængt kapitalindsprøjtning fra det amerikanske sikkerhedsselskab VeriSign på mere end 300 millioner danske kroner mod en ejerandel på 18 procent i det danske selskab.

Som en del af handlen købte VeriSign det danske selskabs domæneaktiviteter i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Frankrig.

Sideløbende med frasalget af aktiviteter har EuroTrust i løbet af efteråret købt op indenfor IT-sikkerhedsbranchen for at styrke det nye fokusområde yderligere, og kort før jul skiftede Aldo Petersens gamle virksomhed så officielt navn til EuroTrust.

Den årlige omsætning i det gamle Euro909.com toppede omkring 220 millioner kroner, men det niveau når EuroTrust ikke i år.

- Vi forventer at komme derop igen omkring 2003. På grund af investeringer for 40 millioner kroner i blandt andet et nyt nøglecenter til digitale signaturer, ender vi med et lille underskud på bundlinien i år. Men samlet set får vi overskud i 2003, forudser Brian Mertz Pedersen.

Millioner på kistebunden

Selskabet har ingen nævneværdig gæld, og lidt over 100 millioner kroner fra VeriSign-handlen luner stadig godt i pengekassen. På den baggrund ser Brian Mertz Pedersen optimistisk på fremtiden.

- Omsætningen i år ligger 80 procent over budgettet i Eurotrust Danmark, så alt i alt har vi et rimeligt godt udgangspunkt for at ekspandere aktiviteterne. Vi kigger i øjeblikket på to eller tre virksomheder, og vi regner med at købe flere virksomheder indenfor det næste halvandet år. Især firewall-branchen er interessant i den sammenhæng, siger Brian Mertz Pedersen.

Udover VeriSign, der som nævnt sidder på 18 procent af aktierne, ejer Aldo Petersen som administrerende direktør i EuroTrust Holding knap ti procent af aktierne i koncernen. De øvrige aktier er - bortset fra en enkelt større aktienær - fordelt på 11.000 private og institionelle investorer.

En Eurotrust-aktie kunne tirsdag købes på Nasdaq for 1,39 $, hvilket giver selskabet en salgsværdi pt på 313 millioner kroner. Det er godt og vel 33 gange mindre end i marts 2000.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere