Ecco Sko i stor IT satsning

Den internationale danske sko-koncern Ecco er i fuld gang med at realisere planer om at koble alle butikker sammen i et tæt IT-netværk. Strategien ventes at give virksomheden en stor konkurrencefordel i den benhårde skobranche.

Hvis alt går som planlagt vil samtlige Ecco-sko butikker i 43 lande i slutningen af næste år være koblet sammen i et internt IT-netværk, der har som overordnet mål at øge konkurrenceevnen og effektiviteten i den verdensomspændende, danske skokoncern.

Ecco har allerede indført det nye system i en række butikker på forsøgsbasis og arbejder nu på udviklingen af det endelige system, som Ecco selv har store forventninger til.

- Det vil give os et stort spring fremad i forhold til konkurrenterne, og det er helt klart en af Eccos topprioriteter i 2002, siger Klaus Nissen, der er chef for Eccos IT-salgsudvikling.

Varebestilling døgnet rundt

En væsentlig del af skokoncernens overordnede IT-strategi er bygget op om et såkaldt extranet, der vil gøre det muligt for Eccos butikker verden over at kommunikere direkte med hovedkontoret i Danmark.

For eksempel ved onlinebestillinger af nye varer på alle tidspunkter af døgnet. Butikkerne får også fremover mulighed for at hente informationer om enkelte produkter eller om indretning af butikken.

Samtidig vil Ecco?s topledelse i Bredebro få et langt bedre styringsværktøj, end tilfældet er i dag. Hovedkontoret vil kunne se, hvor mange par sko en bestemt butik har solgt i løbet af det sidste kvarter eller hvilke modeller, der er størst salg i netop nu i for eksempel Italien.

På den måde kan forretningen omstilles lynhurtigt, hvis markedet ændrer sig, forklarer Klaus Nissen.

- Foreløbig kører forsøgsprojektet indtil jul, og resultaterne herfra danner så grundlaget for valget af en endelig løsning til alle butikkerne, siger Klaus Nissen.

Millioninvestering

Han vil ikke sætte tal på, hvor meget Ecco skal ud at investere for, men at tallet skal tælles i millioner, er der ingen tvivl om.

- Det kan gå hen og blive en stor investering, men det kommer an på, hvilken software vi køber. Du kan få CRM-løsninger fra en million kroner til 50 millioner kroner. Men det ved vi først, når vi har en konkret viden om, hvad det er, vores forhandlere har brug for.

Ecco-koncernens regnskab for 2000 viser et overskud på lidt over 300 millioner kroner før skat ud af en omsætning på 2,8 milliarder kroner. Året før tjente koncernen 277 millioner kroner, men ud af en omsætning på 2,6 milliarder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere