Hvis alt går som planlagt vil samtlige Ecco-sko butikker i 43 lande i slutningen af næste år være koblet sammen i et internt IT-netværk, der har som overordnet mål at øge konkurrenceevnen og effektiviteten i den verdensomspændende, danske skokoncern.
Ecco har allerede indført det nye system i en række butikker på forsøgsbasis og arbejder nu på udviklingen af det endelige system, som Ecco selv har store forventninger til.
- Det vil give os et stort spring fremad i forhold til konkurrenterne, og det er helt klart en af Eccos topprioriteter i 2002, siger Klaus Nissen, der er chef for Eccos IT-salgsudvikling.
Varebestilling døgnet rundt
En væsentlig del af skokoncernens overordnede IT-strategi er bygget op om et såkaldt extranet, der vil gøre det muligt for Eccos butikker verden over at kommunikere direkte med hovedkontoret i Danmark.
For eksempel ved onlinebestillinger af nye varer på alle tidspunkter af døgnet. Butikkerne får også fremover mulighed for at hente informationer om enkelte produkter eller om indretning af butikken.
Samtidig vil Ecco?s topledelse i Bredebro få et langt bedre styringsværktøj, end tilfældet er i dag. Hovedkontoret vil kunne se, hvor mange par sko en bestemt butik har solgt i løbet af det sidste kvarter eller hvilke modeller, der er størst salg i netop nu i for eksempel Italien.
På den måde kan forretningen omstilles lynhurtigt, hvis markedet ændrer sig, forklarer Klaus Nissen.
- Foreløbig kører forsøgsprojektet indtil jul, og resultaterne herfra danner så grundlaget for valget af en endelig løsning til alle butikkerne, siger Klaus Nissen.
Millioninvestering
Han vil ikke sætte tal på, hvor meget Ecco skal ud at investere for, men at tallet skal tælles i millioner, er der ingen tvivl om.
- Det kan gå hen og blive en stor investering, men det kommer an på, hvilken software vi køber. Du kan få CRM-løsninger fra en million kroner til 50 millioner kroner. Men det ved vi først, når vi har en konkret viden om, hvad det er, vores forhandlere har brug for.
Ecco-koncernens regnskab for 2000 viser et overskud på lidt over 300 millioner kroner før skat ud af en omsætning på 2,8 milliarder kroner. Året før tjente koncernen 277 millioner kroner, men ud af en omsætning på 2,6 milliarder.