Intro
Kært barn har mange navne: Bredbåndstelefoni, internet telefoni, IP telefoni eller Voice over IP, forkortet VoIP.
Fælles for begreberne er, at det handler om at bruge sin internetforbindelse til telefoni. Ude ved brugerne skal talen forvandles til datapakker, der kan sendes over nettet, så man slipper for at bruge den almindelige faste telefonforbindelse.
Mens mange store og mellemstore firmaer for længst er gået over til telefoni gennem datanetværket, er bredbåndstelefoni endnu ikke slået igennem på det private marked. Det er dog kun et spørgsmål om tid, for tendensen er klar: Folk vil have billigere telefoni, og det får man med bredbåndstelefoni.
Uanset hvor billig bredbåndstelefoni bliver, er det dog tvivlsomt, om folk vil acceptere en forringet kvalitet i forhold til de nuværende fastnet forbindelser.
Der må ikke være udfald, forsinkelser, mærkelige klik eller pludselige afbrydelser i samtalen, og lydkvaliteten skal være i top uden ekko.
Det må heller ikke være sværere at benytte IP telefoni end gammeldags telefoni, man skal bare kunne løfte røret og taste nummeret – ikke så meget pjat.
Mange om buddet
Efterhånden kan disse krav opfyldes, og i løbet af det seneste års tid er der opstået en hær af små IP telefoni selskaber med navne som Musimi, GoIP, Telefin, Telsome og Fonet – og flere er på vej.
Selskaberne udbyder ikke selve internetforbindelsen, men giver folk muligheden for at bruge den eksisterende bredbåndsforbindelse til telefoni.
Med IP telefoni er det gratis at tale med andre kunder hos samme IP telefoni udbyder, og hvis der er indgået såkaldte peering aftaler, kan man også ringe gratis på tværs af selskaberne. Hvis man ringer til kunder hos udbydere, med hvem der ikke er indgået aftaler, må man typisk betale en minutpris.
Man får tildelt et ganske almindeligt telefonnummer, og i mange tilfælde kan det lade sig gøre at flytte sit eksisterende telefonnummer over på IP telefoniforbindelsen.
Når man ringer til gammeldags telefoner, der ikke er på internettet, kobler man sig på det almindelige faste telefonnet via en gateway, der er placeret hos IP telefoni udbyderen. Så koster det penge, men det er stadig billigere, end vi er vant til.
Firmaerne har hver sin prisstruktur, så man bør vælge selskab efter det forbrug, man har. Hvis man ringer meget til udlandet, bør man for eksempel vælge et andet selskab, end hvis man kun ringer indenlands.
Nogle af IP telefoni selskaberne tilbyder et flatrate abonnement, så man betaler et månedligt beløb – i omegnen af 100 kroner – for at tale frit til alle indenlandske eller måske endda alle skandinaviske fastnettelefoner.
Boks til telefonen
Fælles for alle udbyderne er, at man ikke behøver at have sin computer stående tændt, og her adskiller teknologien sig fra den, som internettelefoni tjenester som Skype bruger.
I øvrigt anvender Skype sin helt egen teknologi til at forvandle tale til data og omvendt, mens bredbåndstelefoni selskaberne holder sig til fælles standarder.
Man kan bruge sine eksisterende telefoner, som man blot kobler til en lille boks med forbindelse til nettet. Den såkaldte ATA boks, som omdanner tale til datapakker og omvendt, koster 6 800 kroner, og man kan typisk tilslutte to analoge telefoner.
Det kan være en smule besværligt at konfigurere ATA boksen, så den kan komme i forbindelse med telefoniudbyderen med bedst muligt kvalitet, men ofte tilbyder udbyderen at klare denne del af jobbet, så man kan komme hurtigt i gang.
Hvis man vil slippe for boksen, kan man vælge at investere i en IP telefon, der fungerer ligesom en almindelig telefon, men som sættes i et netværksstik i stedet for telefonstikket.
Bærbare IP telefoner, der kan koble sig på et trådløst netværk, er tillige begyndt at dukke op. Man kan for øvrigt også bruge sin computer som IP telefon, hvis man foretrækker det.
Hvad enten man vælger en ATA boks eller en IP telefon, skal man have en ledig netværksport i en router med forbindelse til internettet, og det er en fordel, hvis denne router er forberedt på VoIP.
Så kan routeren nemlig finde ud af at prioritere IP telefoni højere end andre former for data, hvilket kan være med til at sikre en god lydkvalitet.
Bredbåndstelefoni giver kun mening, hvis man har en fast forbindelse til internettet, men man behøver ikke at have bredbånd i luksusklassen. En forbindelse med en relativ beskeden hastighed på 128 kilobit i sekundet i hver retning er faktisk nok.
Fordele og ulemper
Den største udfordring for IP telefoni er at sikre en god talekvalitet, der står mål med den, man får gennem sin gammeldags telefonforbindelse. Man kan ikke være 100 procent sikker på, at den tale, man omdanner til datapakker og sender gennem internettet, når hurtigt frem til modtager i den rigtige rækkefølge og uden tab af pakker.
Overbelastning på nettet kan betyde forringet kvalitet i form af forsinkelser, skratten og ekko, og det er der en del kunder, der oplever. Hvis man har en rimelig hurtig forbindelse og en router med understøttelse af quality of service (QoS), der er sat rigtigt op, kan man generelt regne med, at lydkvaliteten er som i en mobiltelefon eller bedre.
Det gode, gamle faste telefonnet er meget stabilt, og det fungerer, selv om strømmen er røget. Med bredbåndstelefoni er man på herrens mark, hvis internetforbindelsen er nede eller strømmen er gået, og det er selvfølgelig en ulempe.
En af fordelene ved IP telefoni er, at man kan tage sin IP telefon med tilhørende telefonnummer med sig overalt i verden. IP telefoni kræver i princippet blot en bredbåndsforbindelse, så er man kørende. Det kan dog også være et problem, for eksempel i forbindelse med alarmopkald, hvor redningstjenesten ikke kan finde ud af, hvor opkaldet kommer fra.
En ekstra fordel ved IP telefoni er, at man ofte tilbydes forskellige gratis tjenester som for eksempel telefonsvarer, vis nummer, banke på og tre på linjen.
De store vil med på vognen
De store internetfirmaer og teleselskaber er også begyndt at røre på sig. To af de store internetleverandører, nemlig Cybercity og Tele2, er nu også klar med bredbåndstelefoni til private, og Danmarks største teleselskab TDC vil også begynde at tilbyde bredbåndstelefoni inden for de næste par måneder. Først får kunderne hos TDC Kabel TV tilbuddet om IP telefoni, og derefter kommer turen til ADSL kunderne.
Mens Tele2’s Talk2net ligner produkterne fra de øvrige IP telefoni selskaber til forveksling, skiller Cybercity sig ud ved at anvende en anden teknologisk løsning. Cybercity bruger faktisk slet ikke VoIP, men i stedet Voice over ATM, hvor en del af bredbåndsforbindelsen reserveres til tale. Firmaet mener nemlig ikke, at man med den nuværende teknologi kan opnå en tilstrækkelig høj kvalitet med VoIP til private.
Cybercity udbyder kun telefoni til egne bredbåndskunder, og kun i de tilfælde, hvor der står udstyr fra Cybercity på centralerne. På den måde kan det sikres, at datatrafik holdes helt adskilt fra teletrafikken, der slet ikke kommer ud på internettet. Det sikrer en god talekvalitet.
Kvaliteten er sikret
Også hos TDC er der fokus på kvaliteten, selv om TDC vil benytte samme teknologi som de andre IP telefoni selskaber.
TDC har dog den store fordel, at firmaet kontrollerer en stor del af det udstyr, der skal transportere telefoni datapakkerne rundt på den danske del af internettet, og TDC kan sørge for, at talepakkerne kommer hurtigere gennem systemet end de pakker, der rummer data.
Det er med til at sikre QoS, og ligesom Cybercity sørger TDC også for at sikre talekvaliteten ved at installere det rette udstyr ude hos kunden.
Det betyder også, at man kun kan bruge bredbåndstelefoni løsningen hjemmefra.
Tilsyneladende satser de store internetleverandører på flatrate tilbud, hvor man for et månedligt abonnement kan ringe ubegrænset til fastnettelefoner i Danmark. Dette bliver sikkert den dominerende prismodel i fremtiden, så vi kan godt vænne os til at glemme alt om minutpriser, når vi ringer.
SIP er standarden
Ligesom man bruger protokollen HTTP til websider og FTP til filoverførsler, benytter man normalt SIP (Session Initiation Protocol) til bredbåndstelefoni. SIP angiver reglerne for, hvordan IP telefonerne skal kommunikere med hinanden. SIP er blevet standarden for IP telefoni til private, så forskellige IP telefoner og ATA bokse kan snakke sammen.
Derudover understøtter ATA boksene og IP telefonerne et antal codec’er, der fortæller, hvordan tale skal laves om til data og omvendt.
De forskellige codec’er, der har navne som G.711 og G.723, adskiller sig fra hinanden ved at have forskellige krav til båndbredden, så hvis man har lav båndbredde til rådighed, kan man vælge et codec, der ikke kræver så meget. Det vil dog gå ud over lydkvaliteten.
Danske udbydere af bredbåndstelefoni
Cybercity
www.cybercity.dk
Fonet
www.fonet.dk
GoIP
www.goip.dk
Jubii GoIP
http://goip.jubii.dk
Musimi
www.musimi.dk
Redspot
www.redspot.dk
Tele2
www.talk2net.dk
Telefin
www.telefin.dk
Telsome
www.telsome.dk
Prissammenligning og peering tabel:
www.voipuser.dk