For andet år i træk har Oracle sammen med Quocirca udarbejdet et Enterprise Performance Management (EPM) Index for en række virksomheder i Europa og Nordamerika.
EPM indekset viser, hvor gode virksomhederne er til at koble forretningprocesser og it-systemer sammen, så virksomhederne kan få et klart billede af virksomhedens performance.
EPM-indekset placerer virksomhederne på en skala fra 1-10. I forhold til sidste år er virksomhedernes EPM-indeks gået fra 5,13 til 7,04.
"Den økonomiske nedgang har tvunget enterprises på tværs af regioner til at bruge mere tid på management-processer for at overleve og blive bedre til at reagere på forandringer i erhvervsklimaet," lyder forklaringen fra Ola Ringström, Nordic EPM Manager hos Oracle på det relativt store modenhedsspring.
Her er de nordiske firmaer blevet bedre
Ola Ringström, Nordic EPM Manager hos Oracle, fortæller Computerworld, at de nordiske virksomheder skiller sig ud i deres forståelse af forretningsmodeller og markedsmodeller. De nordiske lande har opnået den højeste score af alle undersøgte regioner på de to områder.
"Virksomhederne i Norden har brugt meget tid på internt at optimere deres planlægning og deres interne ressourcer," siger Ola Ringström om hvorfor nordiske virksomheder har så godt styr på deres forretningsmodeller.
I markedsmodellen handler det blandt andet om at definere virksomhedens markedssegmenter, definere en markedsstrategi og foretage opfølgning og evaluering af strategien.
Her har de nordiske lande ifølge undersøgelsen bevæget sig i en lidt anden retning end de øvrige regioner.
Begyndende optimisme?
"I rapporten for et år siden blev der spurgt hvilke vækstområder man forventede. I Norden blev fokusering på eksisterende kunder prioriteret højt; på andenpladsen. I de andre regioner var det fokusering på nye produkter, markeder og industrier der blev prioriteret højere end at tage sig af eksisterende kunder.
Nu er eksisterende kunder højt prioriteret i de andre regioner, mens det i Norden er droppet ned til en 5. plads," siger Ola Ringström.
"De nordiske virksomheder vurderer sig selv som modne i interne processer, planlægning og optimering. Der er så brugt mindre tid på at pleje eksterne stakeholders, som partnere. En konklusion er, at nordiske virksomheder nu vender sig mere mod eksterne partnere," siger Ola Ringström.
En anden mulig fortolkning er, at der simpelthen er er mere optimisme og at de nordiske birksomheder efter at have fokuseret på at holde indtjeningen ved hjælp af eksisterende kunder, nu ser muligheder for at ekspandere og vinde nye kunder.
Værktøjer og processer skal forbedre modenhed
I EPM-rapporten fra sidste år var der omkring 20 procent af kunderne, der vurderede BI som meget vigtigt. I år er det skiftet til 50 procent, der vurdere det som vigtigt. Stort skifte.
Firmaer der vægter BI højt har en høj total score.
"Det betyder, at anvendelse af BI internt i organisationer gør dig i stand til at forstå din virksomhed hurtigere og gør dig bedre i stand til at forstå hvilke ændringer, der skal foretages," siger Ola Ringström.
Så jo bedre du forstår dig selv, jo mere moden er du?
"Ja, det gælder ikke kun for virksomheder, det gælder også for os selv," griner Ola Ringström.
Før Ola Ringström kom til Oracle, arbejdede han for Hyperion, der udviklede performance management-værktøjer. Da Oracle købte Hyperion i 2007 fulgte Ola Ringström med over til Oracle.
Rapportens budskab om at BI-løsninger kan hjælpe virksomheder er selvfølgelig kommercielt interessant for Oracle, men derudover får Oracle også værdifuldt input ud af at udarbejde rapporten sammen med Quocirca.
"Det hjælper os med at forstå trends på markedet, så vi kan finde ud af, hvordan vi kan supportere kunderne i de forskellige områder," siger Ola Ringström.
Ola Ringström peger på vigtigheden af at værktøjer kombineres med en god forståelse for forretningsprocesserne. Værktøjer alene kan ikke gøre det.
"For at blive moden og succesfuld er det ikke kun et spørgsmål om at købe værktøjer eller at hive forretningskonsulenter ind. Det er en kombination," siger Ola Ringstróm.