Selvom det kun er et år siden, at Google frigav sin browser, Chrome, er søgeselskabet allerede nu klar med version 3.
Så sent som i maj blev version 2 frigivet, men Google mener altså, at det allerede nu er tid til endnu en opdatering.
På den officielle Google-blog kan man læse, at Chrome 3 først og fremmest betyder forbedrede hastigheder og et design-makeover.
"Det er bemærkelsesværdigt, at vi har forbedret Javascript-ydeevnen med mere end 150 procent siden den første beta og med 25 procent i forhold til den seneste færdige version," skriver Anthony Laforge, der er program manager for Google Chrome.
Blandt de nye features er også en forbedret tab-oversigt, så man bedre kan overskue de vinduer, man har åbne.
En mere interessant nyskabelse er dog, at Chrome 3.0 understøtter HTML 5, hvilken konkret betyder, at man nu kan se video og høre lyd direkte i browseren ved hjælp af de to tags <video> og <audio>, hvilket betyder, at man ikke længere har brug for ekstra software.
Derudover er det muligheden for at anvende design-temaer, som Google slår på med lanceringen af den nye browser.
Chrome har det svært
Den første Google Chrome blev præsenteret i september sidste år i samme uge, som Google fyldte 10 år, men selvom PR-succesen ikke var til at tage fejl af, så kom Chrome hurtigt i modvind på grund af sikkerheds-problemer.
På trods af at Google senere rettede til, var skaden sket, og den uheldige start har senere gjort det svært for Chrome rigtigt at slå igennem. Chrome er ellers på mange måder en interessant browser selv på et markede, hvor der efterhånden er et pænt udbud af fornuftige browsere.
Specielt hastigheden er blevet fremhævet ved Chrome, og hurtig er Googles browser da også takket være den specielle javascript engine, V8, der er udviklet her i Danmark.
I den seneste statistik fra Net Application er Internet Explorer fortsat den mest populære browser med en markedsandel på 66,97 procent. Andenpladsen går til den stadig mere populære Firefox med 22,98 procent, mens Apples Safari i øjeblikket har 4,07 procent.
Googles Chrome har en markedsandel på blot 2,84 procent, hvilket dog er bedre end Operas 2,04 procent.