ComputerViews: Den finske mobilgigant Nokia er verdens største producent af håndholdte telefoner. Faktisk står der Nokia på mere end hver tredje solgte enhed på verdensmarkedet.
Den klare dominans har virksomheden også på smartphone-markedet, men det går den forkerte vej.
Aktører som Apple og Research in Motion har med henholdsvis iPhone og BlackBerry lagt pres på den finske mobilproducent.
Og det er uheldigt, for det er netop her, at avancen per solgt enhed er højest. Samtidig er netop smartphone-markedet vokset under finanskrisen, mens det samlede mobilsalg er faldet.
Nokia lancerede i juni sin store satsning i form af modellen N97, men ifølge analysefirmaet Gartner havde telefonen i august kun solgt 500.000 eksemplarer. Apples iPhone 3GS solgte til sammenligning en million enheder den første weekend efter mobilens lancering.
En af årsagerne til Apples høje salgstal i denne del af markedet er, at iPhone har haft stor succes med sin såkaldte AppStore, hvor brugeren hele tiden kan hente nye programmer til sin telefon, så den bliver mere personlig.
Klar til modangreb, men er det godt nok?
Nokia har dog ikke sovet i timen. I hvert fald ikke helt. Selskabet præsenterede i forgårs sin nye telefon N97 Mini, og der blev lagt vægt på, at den kan spille sammen med andre tjenester på nettet via en præinstalleret applikation.
Et af de nye tiltag er blandt andet en alliance med Facebook. Det nye er ifølge Nokia, at brugeren via applikationen Lifecasting kan angive status kombineret med sin geografiske placering på Facebook.
Og hvad så?
Det er ganske vist et tegn på, at Nokia er fuldt bevidst om, at fremtidens mobil er langt mere end skærm og tastatur. Den skal være krydret med applikationer, der giver mobilen en merværdi.
Men hvor meget merværdi er der med dette udspil, hvis det var det vildeste, som Nokia kunne komme op med til årets store Nokia-begivenhed; Nokia World.
I præsentationerne lagde Nokia også vægt på, hvilke muligheder der gemmer sig i Nokia-universet Ovi. Her finder brugerne eksempelvis Ovi Store, hvor de kan hente (og købe) applikationer til deres telefoner.
Nokia har dog endnu ikke formået at skabe den samme hype omkring denne tjeneste, som det eksempelvis er tilfældet hos konkurrenten Apple.
Nokia på vej - men taber mere terræn
Der er ingen tvivl om, at Nokia ved, hvilken vej markedet går. Men meget tyder på, at virksomheden har været langsom til at reagere. Og det koster.
På smartphone-markedet har Apple på bare et år formået at vokse fra en andel på 2,8 procent i andet kvartal 2008 til 13,3 procent et år senere.
Research in Motion har med BlackBerry godt fat i erhvervsmarkedet, og også denne spiller har øget sin markedsandel i perioden - dog kun med 1,4 procentpoint. Dertil kommer en spiller som HTC, der sidst i juli lancerede mobilen Hero.
Det seneste år har Nokia til gengæld mistet markedsandele på smartphone-markedet, selvom antallet af solgte enheder er gået frem. Således sidder Nokia nu på 45 procent mod 47,4 procent året før.
Større kage, men mindre stykke
Derfor er det svært at se, hvordan Nokia skal bevare sin markedsandel.
Presset fra konkurrenterne er stort, og når markedet samtidig vokser og vokser - modsat det traditionelle mobilmarked, så er det naturligt, at den største spiller får sværere og sværere ved at bevare sin markedsandel.
Nokia må med andre ord indstille sig på en fremtid, hvor firmaets del af smartphone-kagen bliver mindre.
Den finske virksomhed kan dog håbe på, at kagen vokser hurtigere, end markedsandelene skrumper. Kun en revolution på applikationssiden synes at kunne redde Nokia fra denne udvikling.