Nedbrud og nedtur.
Sådan var livet for kunderne hos to af Danmarks mest profilerede datacentre, der sidste år med halvanden måneds mellemrum havde switch-problemer og måtte forklare rasende kunder, hvorfor deres kritiske data ikke var tilgængelige i flere timer.
It-giganten IBM havde 9. april 2008 en fejl i en switch, der resulterede i, at gigantkunder som A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank og Københavns Kommune var efterladt uden data i syv timer - det længeste IBM-nedbrud nogensinde herhjemme.
Hos colocation-selskabet Interxion i Ballerup stod det ikke bedre til 22. maj 2008, hvor selskabet havde ildebrand, efter en for stor spænding i el-forsyningen varmede en switch op til 3.000 grader, inden strømmen og kølingen røg til serverne i Interxion-bygningen.
Knap syv timer lød nedetiden på for halvdelen af virksomhedens servere - mens den anden halvdel af kunderne "kun" var nede i fire timer.
Alligevel står både IBM og Interxion nu et år senere klar med budskabet om, at selskaberne har kastet henholdsvis en halv milliard og små 100 millioner kroner efter sikring af datacentrene, der nu skulle være meget bedre rustede til at håndtere kundernes kritiske data.
Men er det ikke smartere at holde kritiske data i eget hus frem for at lade dem stå og arbejde hos en fremmed udbyder, hvor det kan gå grueligt galt, som det skete sidste forår?
"Helt generelt er der ingen grund til, at en virksomhed står for sin egen it-infrastruktur. Den burde i stedet outsource de mest elementære dele og koncentrere sig om kerneforretningen," lyder rådet fra administrerende direktør Per Andersen fra analysehuset IDC Nordic.
Usikkerhed om sikkerhed
Han peger på, at alle it-systemer går ned før eller siden. Og når det sker, er det smartere at have kontrakter med udefrakommende leverandører med datacenter-ekspertise frem for at stå med oprydningsarbejdet - og ikke mindst regningen - selv.
"Jeg havde kontakt til et el-selskab, der ikke ville outsource sin it-infrastruktur, fordi selskabet ville være uafhængigt at internetforbindelsen. Men da jeg forklarede el-folkene, at selskabet selv stod med problemerne, når deres egne systemer gik ned, så gik der et lys op for el-selskabet," griner Per Andersen.
Psykologisk barriere
Ifølge en IDC-undersøgelse fra 2008 er det kun er en tredjedel af nordiske it-firmaer, der har valgt at outsource de mest basale funktioner som servere, storage og netværk til et eksternt datacenter.
Det skyldes ifølge Per Andersen, at der er en stor psykologisk barriere, som skal overvindes hos mange virksomheder, før de outsourcer it-driften.
"Firmaerne er især nervøse for sikkerheden og at slippe den fysiske kontrol med deres data. I mange tilfælde er outsourcing-leverandørernes infrastruktur så standardiseret, at det reelt ikke er noget problem. Problemet er derimod den psykiske hurdle at lade de kritiske data blive huset et andet sted end i virksomhedernes egne bygninger," forklarer Per Andersen.
"Rent omkostningsmæssigt kan man jo også spørge sig selv, om det bedre kan betale sig at sikre ét stort center frem for 4.000 mindre datacentre," fortsætter han med henvisning til, at store datacentre med mange kunder ofte er sikret som et andet Fort Knox.
Ideelt for de små
Især små og mellemstore virksomheder kan ifølge IDC-direktøren sikre sig betragtelige besparelser ved at lade andre tage hånd om fysikken rundt om dataene.
Men de fysiske rammer er kun første del i etableringen af den optimale it-infrastruktur, hvis man spørger IDC.
"Sikkerhed, systemmanagement og services er det næste logiske skridt i outsourcingen, men den slags tager lang tid at ændre på, især hvis virksomheden lige har købt ny hardware," siger Per Andersen.
Heller ikke datacenter-analytiker og vicepræsident hos analyseselskabet Gartner, Rakesh Kumar, ser nogen grund til at betvivle den outsourcede datacenter-model på trods af de to danske nedsmeltninger sidste år.
"Data går ekstremt sjældent tabt som følge af nedbrud i datacentre, fordi datacenter-folkene jo er eksperter i at håndtere stor og tung it-infrastruktur," siger Rakesh Kumar.
Samtidig forklarer han, at næsten alle outsourcing-leverandører kan levere forskellige grader af infrastruktur herunder sikkerhed og spejling.
"Naturligvis koster den store løsning mere end den fysiske hosting. Derfor må den enkelte virksomhed jo gøre op med sig selv, hvad dens outsourcingsbehov er," siger Rakesh Kumar.
Outsourciing er en megatrend
Desuden understreger Gartner-vicepræsidenten, at virksomheden dog ikke skal regne med den store gevinst, hvis uheldet skulle ramme outsourcing-leverandøren, som det skete hos IBM og Interxion sidste år.
"Virksomheder har ikke muligheder for de store økonomiske kompensationer, når deres eksterne datacenter går ned. Alle kan sige, at de var i gang med en millionhandel. Datacenter-udbyderen vil bare henvise til kontrakten, der derfor skal granskes nøje inden en endelig aftale," lyder rådet fra Rakesh Kumar.
Outsourcing vinder frem
Gartners datacenter-analytiker forklarer, at der historisk set er sket en kraftig datacenter-udvikling i den vestlige verden i de seneste 10 til 15 år.
Udviklingen går fra, at virksomhederne har bygget deres egne datacentre med finanssektorens mainframe-løsninger som forbillede, frem til at outsourcingen af it-driften for alvor har vundet frem i de seneste to år.
Ifølge Rakesh Kumar har skiftet mod at outsource sit datacenter meget at gøre med stigende udgifter til at bygge og drive sit eget datacenter - specielt med hensyn til grønne afgifter på strømmen.
"Flertallet af virksomheder med under 10.000 medarbejdere skal kraftigt overveje, om det ikke bedre kan betale sig at få outsourcet datacentret. Der er simpelthen ikke grund til andet, fordi der både er ekspertise i datahåndteringen og besparelser at hente på el-regningen," siger Rakesh Kumar.
Han peger desuden på behovet for skalering, hvilket ikke er fysisk muligt hos mange virksomheder, der har serverne stående kælderen.
"Mange virksomheder begynder at opleve pladsproblemer, når det går godt. Der er simpelthen ikke plads i deres eget datacenter til at udvide og forbedre infrastrukturen," forklarer han.
Udvikling tager ti år
Tendensen med at outsource sit hardware-behov og eventuelt også serviceydelser vil ifølge Rakesh Kumar ske i hele Europa.
I lighed med de foregående årtiers interne datacenter-udvikling peger han på, at det vil tage yderligere 10 år, før flertallet er på plads med deres data i eksterne datacentre.
"Alternativet til at outsource er at bygge sit eget datacenter, og det kræver stor ekspertise at optimere de fysiske rammer," forklarer Gartner-specialisten.
Han vil dog ikke udelukke, at interne datacentre er løsningen for flere virksomheder - især hvis de allerede har erfaring med driften.
"Hvis man har de bedste it-folk, penge kan købe, så kan jeg sagtens forstå, at man vil holde it-driften i eget hus. Men for alle andre er der ingen grund til ikke at outsource," siger Rakesh Kumar.