At der er penge og købekraft i ungdommen, er det finske selskab Sulake så langt fra de første til at opdage. Men virksomheden kan nu sætte tal på, hvor kraftig ungdommens købekraft egentlig er.
Sulake har udviklet online mødestedet Habbo for børn og teenagere, der her kan bygge deres egen Habbo-avatar, og købe virtuelt udstyr for Habbo-penge.
Det har de unge gjort i en sådan udstrækning, at Sulake i december 2008 kunne konstatere en fremgang på 20 procent, og rundingen af 50 millioner euro-milepælen i omsætning. Det svarer til godt 372 millioner kroner.
Overskuddet var 4,8 millioner euro (godt 35 millioner kroner), og ved årsskiftet havde de unge mennesker skabt 121 millioner Habbo-figurer, samtidig med at antallet af faste besøgende voksede med over 40 procent sammenlignet med 1. januar 2008.
Habbo-universet har ifølge Google Analytics hver måned 11,5 millioner unikke brugere verden over.
Sulake blev etableret i 2000 og har kontorer i 13 lande. Hovedkvarteret ligger i Helsinki, Finland, og virksomheden har 300 medarbejdere.