Det er lykkedes spiludviklervirksomheden Playdead at rejse 11 millioner kroner i venturepenge, så virksomheden kan fortsætte udviklingen af det todimensionale, sort/hvide spil, Limbo.
Kapitalindsprøjtningen kommer fra CAT Science, Vækstfonden og det danske investeringsselskab FAHU.
Stifterne af Playdead, Arnt Jensen og Dino Patti og sidst tilkomne Kim Ritzau, holder til i København, og spillet forventes udgivet først på året 2010.
Det særlige ved spillet er, at det ikke som mange af konkurrenterne, er sovset ind i farver og 3D-grafik. Tværtimod er stilen helt enkelt, og det er helt bevidst.
"For os er Limbo fremtidens spil. Man kan sagtens give spillerne store oplevelser for små budgetter. Vores styrke er, at det er en lille produktion, for så er det langt nemmere at være kreativ."
"Rent teknisk har vi truffet nogle valg, der gør det nemt at prøve nye ideer af i spillet. Vi kan være mere spontant kreative," mener Arnt jensen.
Forventningsfuld vækstfond
Vækstfonden forklarer sin interesse i at investere i spilfirmaet med, at Playdead ikke følger den forudsigelige vej.
"Teamet rammer noget rigtigt ved at gøre tingene anderledes. Limbo-spillet har et unikt grafisk udtryk og nogle avancerede puzzles. Vores analyser af markedet viser, at der er en stor målgruppe for den slags spil.
Vi er overbeviste om, at Limbos grafiske udtryk og gode historie vil give det en stor brugergruppe," siger partner i Vækstfondens team Vækstkapital, Søren Steen Rasmussen.
To millioner klik
Da Arnt Jensen for et par år siden lagde en teaser på nettet, der viser den lille hovedperson i Limbo, blev klippet set af flere end to millioner mennesker på 14 dage.
"Det betød, at vi blev lagt ned af henvendelser fra de store spiludgivere. Men vi mener, at vi selv kan få en solid kommerciel succes ud af historien, uden at vi mister kontrollen over projektet. Vi vil gerne levere spil med kant, der rører brugerne og holder sig til det væsentlige," siger Dino Patti.
Det er planen at sælge det færdige spil for ikke over 100 kroner.