Det er især ordrer fra de tysktalende lande, der hiver Simcorps regnskab op i år. To ordrer fra Østrig og en fra Tyskland gjorde fjerde kvartal til det bedste i Simcorps historie. Det står i kontrast til resultatet i England, som ikke var nogen dans på roser.
Omsætningen steg fra 1,16 milliarder kroner til 1,29 milliarder kroner. Det er en vækst, som er lidt lavere end det, der var forventet ved årets start, men som lever op til de forventninger, der blev stillet i udsigt efter august 2008.
Resultatet før skat steg fra 300 millioner kroner til 317 millioner kroner. Men den samlede ebit margen faldt fra 24,5 til 22.
"De har gjort det godt i fjerde kvartal, og det er især det resultat, der interesserer folk, da det er der, hvor krisen har ramt hårdest," siger Dan Wejse, aktieanalytiker i Nordea.
"Regnskabet har været stærkt, og især Simcorps addon licenses er på et højt niveau. Med det sagt så er der i øjeblikket en stor usikkerhed på hele markedet omkring nye kunder. Men indtil videre så har Simcorp leveret varen."
I Simcorp er man klar over, at man befinder sig i et turbulent marked, men afviser dog at lave panik-løsninger på medarbejderfronten.
"Vi vil fokusere på de langsigtede mål og vil ikke lave kortvarige beslutninger," siger Peter Ravn.
"Hvis vi mente, at der skulle gøres noget drastisk, så havde vi allerede gjort det. Med det sagt så er der i disse turbulente tider ingen garantier."
Penge til aktionærerne
Der er også råd til at dele overskuddet i Simcorp med aktionærerne i år. Der er tale om en dividende på 30 kroner i år per aktie, og det ser ikke ud til, at det ikke skulle forsætte næste år.
Forventningerne til 2009 er nemlig forsat optimistiske og man forventer en organisk vækst på 10 procent i 2009.
"Vi vil blive ved med at tilføje nye moduler til Simcorp Dimension," siger Peter Ravn.
"Vi vil tilføje 10-15 nye moduler i år, og vil blive ved med at udvikle på vores hovedprodukt. Det er derudover blevet lettere at rekruttere folk end for blot et par år siden."
Simcorp har dog en strategi for, at man i de kommende år skal begrænse udgifterne til udvikling i forhold til resten af koncernen.
"Først og fremmest så er det vigtigt i disse tider at udvise modet til at gøre, hvad der er nødvendigt. Det kan være upopulære beslutninger, men det kan også være at investere i fremtiden," siger Peter Ravn.
"Jeg tror på, at vi kan komme styrket ud af krisen. Vi står i en god position, men vi skal blive ved med at demonstrere, at vi kan skabe værdi og vækst."