Mere end 1.000 applikationer.
Det var, hvad de seks energiselskaber DONG, Elsam, Energi E2, Københavns Energis el-aktiviteter, Frederiksberg Forsyning og NESA bragte til bordet, da selskaberne tilbage i 2005 fusionerede til DONG Energy.
Det var op til koncern IT-direktør Michael Moesgaard og hans kolleger i DONG Energy at forvandle det store spraglede applikations-kludetæppe til en sammenhængende velsiddende klædedragt, der passer til den ny virksomheds forretningsmål.
"Det er gået godt - og det synes ledelsen også - så det tør jeg godt sige," siger Michael Moesgaard sammenfattende om det kæmpeprojekt, som sammenlægningen af seks virksomheders it-systemer er.
Oprydning udestår
Selvom DONG Energy stort set er kommet i mål, siden Computerworld Executive interviewede Michael Moesgaard for halvandet års tid siden om strategien for it-fusionen, så er der stadig masser at tage fat på.
Der er stadig et par hængepartier med nogle gamle systemer, der endegyldigt skal lukkes i løbet af i år.
"Nu er de nye systemer, applikationer og hele infrastrukturen opbygget, så det understøtter det nye selskab, DONG Energy. Nu skal tingene lige bundfælde sig, og tingene skal fungere ude i alle hjørner. Vi skal have ryddet op i nogle af de gamle systemer, der stadig kører," siger Michael Moesgaard og uddyber:
"Vi har et nyt ERP-system, som dækker hele koncernen, mens vi har to gamle ERP-systemer, som skal lukkes ned. Der er måske et lille hjørne af de to systemer, som kører noget fakturering af fjernvarme på et eller andet kraftværk. Det betyder, at vi har et helt ERP-system kørende i noget nær tomgang for at opfylde den funktionalitet."
"Vi er ikke effektive, før vi har ryddet op i hjørnerne," mener Michael Moesgaard, som vurderer, at DONG Energy er omkring 95 procent igennem med at flytte ting væk fra de gamle systemer og over på de nye.
Når oprydningen er overstået, vil DONG Energy have fem SAP-systemer.
Et SAP-system til styring af offshore-delen, et SAP-system til hollandske gas- og el-kunder, et SAP-system til danske gas-kunder og et SAP-system til danske el-kunder.
"Vi havde en forventning om, at vi ville lægge de to danske systemer sammen, men det kostede simpelthen for mange penge," forklarer Michael Moesgaard.
Endelig har Dong Energy ét ERP-system med finans, HR, faktura og procesunderstøttelse, som anvendes overalt i koncernen.
Serverum konsolideres i datacentre
Som led i oprydningen skal DONG Energys nuværende mere end 15 serverrum konsolideres i to logiske datacentre.
"Vi har 15 serverrum rundt omkring i landet. De skal konsolideres ind i 2 logiske datacentre. De logiske datacentre består af en række serverrum. Nogle er serverrum på de gamle lokationer, og nogle serverrum er nye. På sigt skal det være sådan, at vi skal have et logisk datacenter i Øst - København - som består af et primært og et sekundært site samt et logisk datacenter i Vest - Skærbæk - som også rummer et primært og sekundært site," siger Michael Moesgaard.
De to logiske datacentre skal sikre, at data og applikationer sikres med backup og recovery-mekanismer.
"Der vil være failover-mekanismer både lokalt i Øst og Vest samt på tværs af landet," siger Michael Moesgaard.
Konsolideringen har nogle logistiske udfordringer, da nogle af serverrummene står i frasolgte bygninger.
"Vi har solgt bygninger, hvor der står servere, så det er en logistikmæssigt stor opgave. Vi kan ikke bare flytte serverne, uden at der er taget stilling til hvilke applikationer, der kører på dem. Vi skal konsolidere i tilpas små og veldefinerede skridt, så sikkerhed og driftssikkerhed ikke ryger fløjten," understreger Michael Moesgaard.
I starten af fusionen lagde DONG Energy sig fast på en lille håndfuld leverandører. HP blev valgt som leverandør af servere og pc'er, Canon blev printer-leverandør, og IBM blev valgt som storage-leverandør.
Data bombes op af undergrunden
"Vi har et stort ryk lige nu med at bygge et full-fledge storagesystem. Det involverer blandt andet 11 meter lange backup-robotter," siger Michael Moesgaard.
Som led i storagesystemet etableres Data Life Cycle Management, som populært sagt håndterer data, fra de skabes til de skal arkiveres.
Det er langt fra alle data, det er nødvendigt at gemme på omkostningstunge disk-systemer. En stor del af en virksomheds data, som kun benyttes en sjælden gang eller i nødstilfælde, kan typisk lagres på langsommere og billigere medier som databånd.
DONG Energy har store datamængder, så en billig og effektiv måde at håndtere data er tillokkende.
Bomber store datamængder op af undergrunden
Blandt andet producerer olieefterforskning voldsomt store datamængder.
"Vi har store datamængder i forbindelse med offshore og seismiske målinger. Man fyrer nogle eksplosioner af i vandet, og så måler man responsen på det," fortæller Michael Moesgaard.
Det er rå data, som viderebehandles i specielapplikationer af geologer og ingeniører.
"Vi har specialister, der bearbejder data. Datamængden eksploderer, efterhånden som de rå data bearbejdes," siger Michael Moesgaard.
Fremadrettede vækstmål
Udover oprydningen og datacenterkonsolideringen er DONG Energy også i gang med at anvende it til at understøtte DONG Energys vækstmål.
"Forretningen har tålmodigt arbejdet sammen med os og er nu ivrige efter at bygge oven på det nye fundament. Trods finanskrise har vi gedigne ambitioner om vækst. Vi skal ud over Danmarks grænser, vi kan ikke vokse i DK alene. Her skal it selvfølgelig understøtte ekspansionen i udlandet," siger Michael Moesgaard.
Som eksempel på projekter i udlandet nævner han bygning af nye kraftværker.
"Hvis det bliver en realitet, så skal vi understøtte projekterne it-mæssigt. Der er mange hundrede ingeniører og projektledere, som skal have værktøjer og andet til projektarbejde. Det er en hel leverance i sig selv. Når et kraftværk er i drift, så skal vi have logistik-systemer, vedligeholdelsessystemer og overvågningssystemer på plads," forklarer Michael Moesgaard.
DONG Energy har også aktiviteter i Norge med olieefterforskning og produktion i Stavanger og forskellige energi-projekter, herunder vindmølleprojekter, i Storbritannien.
Derudover har DONG Energy via et opkøbt hollandsk selskab 125.000 kunder i Holland samt et udviklingskontor i Polen.