Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Test: På vinter-langtur med den ultimative el-VW

VW ID.7 Tourer er født som den ideele kilometer-knuser. Vi afprøver denne raison d'être i vinterkulden.

At køre elbil kræver lidt af omprogrammering af ens hjerne.

Man kan selvfølgeligt lynhurtig vænne sig til, at kræfter leveres øjeblikkeligt, når der ikke er nogle gear, stempler eller anden masse end få elektroner, der skal flyttes.

Hvad der kræver mere tilvænning er, at der skal planlægges noget mere, når man skal på langfart – særligt her om vinteren, hvor batteriers kemi typisk har svært ved at holde og flytte på netop elektroner.

Er der en bil, som skulle kunne gøre de bekymringer til skamme, så er det dagens testemne, VW’s kilometerknuser ID7, som i sin stationcar-variant, døbt ’Tourer’ også kan brillere i de praktiske tests.

Motorvejs-maestro

VW ID.7 er bygget på selskabets første og eneste rendyrkede el-platform, men her i en tunet og revideret variant, som i tilkøb er blevet forlænget og øget i den testede ’S’ variant.

Det giver plads til et større og relativt kvikt ladende batteri, med 86 kWh at rute med, hvor VW’s øvrige biler må nøjes med 77 kWh.

I praksis giver det en WLTP-rækkevidde på 690 kilometer i stationcar-udgaven, mens der i sedan-versionen kan klares lige over 700 kilometer. Det er med andre ord denne slags elbil, du gerne vil have på langtur

Dagens tester er udstyret med ekstra store fælge, som ganske vist klæder bilen, som i forvejen byder på et flottere look end hatchback, men som til gengæld afkorter rækkevidden med hele 50 kilometer.

Inden i giver stationcar-udformningen ikke så store pladsmæssige forskelle, som man skulle tro – ID.7 er nemlig i forvejen en kæmpestor og rummelig bil på godt fem meter.

Til gengæld lægges der op til lettere af og pålæsning og en bagrudevisker, som man glæder sig over, når nu vejret står på sjap og sne. Man får da også lidt mere plads – 605 liter i stedet for 532 liter.

Skal du fylde al den plads ud, vil du dog erfare at lasteevnen er begrænset – kun 385 kilo er der altså til fire passagerer plus bagage.

Skal du trække din habengut på en trailer, er denne også begrænset til et ton på krogen.

Afstemt komfort

Det er kommet med på tur får til gengæld en komfortabel og raffineret køreoplevelse.

Sæderne slutter godt om en, udsynet er godt for så stor en bil og der er nogle rare og lækre materialer samt ambientbelysning de fleste steder.

Enkelte steder kan man dog fortsat se, at ID.7 bygger på den samme knap-forskrækkede platform som de øvrige ID.biler, hvorfor man skal regne med en tur forbi den 15 tommer store infotainmentskærm og lidt tøven for at betjene sager såsom klimaanlægget og navigationen.

Til trods for at bilen ikke er udstyret med adaptiv affjedring, er man godt kørende i ID.7 Tourer, som styrer præcist og konsekvent, mens komforten er allestedsværende.

Bilen kan dog ikke løbe fra, at den vejer imposante 2,3 tons, så selvom der er 286 hestekræfter til at skubbe kareten frem, opleves den aldrig som nogen raket.

Hvad den skal have yderlige ros for, er dens evne til at holde støj og omverdenen ude, selv på vås vejbane og ved høje hastigheder.

Det gør samtidig også turen lettere, at assistentsystemerne forstår at hjælpe uden at være for påtrængende, mens detaljer som det informative head-up-display og ambient-belysning, der følger navigationen, er rare at have.

Vintervejret truer

Dagens tester er som nævnt opgivet til at kunne tilbagelægge 636 kilometer på en tankfuld elektroner.

Det skal du slet ikke regne med, når temperaturen er omkring frysepunktet. På min 600 kilometers tur fik jeg ladet op af to omgange – hvor begge opladninger var kortere seancer.

Realiteten er, at når vi er nær frysepunkter, og at det i øvrigt står på slud eller sludlignende regn, kan man ikke tvinge mere end små 400 kilometer ud af batteriet ved pæne 110 i timen.

Det bør række til de fleste, men det understreger det faktum, at elbiler, selv dem med lang rækkevidde mister omkring fjerdedel af sommer-rækkevidden i det danske vintervejr.

Stadig en motorvejsmester

VW ID.7 er skabt til langfart og opfylder da langt hen ad vejen sin mission, selv når elementerne er imod den.

De enkelte ulemper, der kan nævnes hænger dog sammen med bilens platform, som er noget tung og knap-forskrækket, hvilket går ud over lastevnen og ergonomien.

ID.7 Tourer tilbyder dog plads og komfort, som en ægte tysk bil, hvilket lige akkurat retfærdiggør at priserne starter ved 456.995 kroner.

Vil du have den ultimative motorvejsmester bør du dog spendere 60.000 kroner mere for at få det større batteri og dermed rækkevidde og den ret vigtige ’Style’ udstyrspakke og dennes kørselsassistenter, matrix-lys.


Loading ikon