Computerworld News Service: Konkurrencen blandt pc-producenterne risikerer at spidse til, nu hvor forbrugere og virksomheder strammer budgetterne for at overleve finanskrisen og dermed skaber stilstand på markedet, fortæller Richard Shim, personal computing research manager hos IDC.
Det kan betyde dårligere vilkår for pc-producenter, der efterhånden er desperate for at komme af med deres produkter.
Pc-markedet er allerede ret modent globalt, så det dårlige salg og de faldende priser kan føre til flere konsolideringer i pc-branchen, enten ved opkøb eller ved at virksomheder forsøger at skubbe deres konkurrenter ud af markedet, mener Richard Shim.
På modne markeder som USA og Europa risikerer de små pc-producenter at blive presset ud af større konkurrenter.
Men på udviklingsmarkederne står de små producenter klar til at blive opkøbt af større pc-producenter, der konstant forsøger at udvide deres kundebase.
Det globale pc-salg forventes kun at stige med 3,8 procent i 2009, hvilket er et voldsomt fald fra de 13,7 procent, IDC forudsagde tidligere i år.
Forventningerne til stigningen i pc-salget for 2010 er blevet sænket til 10,9 procent.
Mens Dells pc-salg ikke steg nævneværdigt i tredje kvartal, trodsede virksomheder som Hewlett-Packard og Apple finanskrisen og meldte om jævn vækst i kvartalet.
HP's enhedssalg steg med 19 procent i forhold til samme kvartal sidste år, mens Apples salg af mac steg med 21 procent.
Apple har større chance for at opretholde den solide vækst under finanskrisen end andre pc-producenter, mener Richard Shim og tilføjer, at Apple historisk set har givet resten af pc-branchen baghjul med sine loyale kunder, der er villige til at betale mere for pc'er, siger Richard Shim.
Flere bærbare end stationære
IDG forventer, at forbrugerne vil vise større interesse for laptops de næste par år, så der vil blive flere laptops end desktops.
Laptop-salget forventes at stige fra 168 millioner næste år til 285,7 millioner i 2012. Til sammenligning regner man med, at salget af desktops stiger fra 145,8 millioner i 2009 til 156,6 millioner i 2012. IDC har ikke inkluderet håndholdte pc'er som PDA'er i sine beregninger.
Det stigende salg af laptops vil primært være drevet af et øget salg af netbooks eller mini-laptops, der er små og billige laptops med skærme på op til 12 tommer, fortæller Richard Shim.
Der bliver solgt flere netbooks på udviklingsmarkederne på grund af de lave priser, men de amerikanske forbrugere har tilsyneladende ikke opdaget fordelene ved en netbook - 20 procent af køberne vælger at returnere dem, fortæller han.
Opbremsning
Efter flere år med to-cifret vækst vil I-landene opleve en opbremsning i salget af pc'er som resultat af finanskrisen.
Salget i USA vil falde med tre procent i 2009 og derefter stige langsomt de kommende år, mens lande som Japan og Canada vil opleve lav et-cifret vækst.
Væksten i Vesteuropa forventes at fortsætte ved seks procent i 2009, hvilket primært skyldes øget salg af laptops. Det er dog et dybt fald fra de 20 procent, man regnede med.
Pc-salget i udviklingslandene i Asien-Pacific vil overgå de modne markeder med en stigning på cirka syv procent i 2009 og hoppe helt op på 18 til 20 procent i de efterfølgende år, mener IDC.
Efter at have ligget blandt de hastigst voksende markeder de seneste år vil udviklingsmarkederne i Latinamerika og Centraleuropa opleve et fald i pc-salget i tredje kvartal af 2009 på grund af faldende priser og valutasvingninger.
Pc-salget forventes at stige langsommere end tidligere i bestemte lande i Mellemøsten og Afrika.
Oversat af Mille Bindslev