Her en uge efter et altomfattende nedbrud ramte Synoptiks it-systemer, har optikerkæden stadig ingen konkret forklaring på, hvad nedbruddet skyldtes.
Synoptiks it-systemer drives af IBM, og det er et sted i IBM's hosting-setup, at der opstod en fejl, som lagde Synoptiks it-systemer ned.
"Vi har ikke fået nogen forklaring fra IBM endnu. Jeg vil ikke begive mig ud i spekulationer om, hvad der forårsagede nedbruddet. Jeg kan ikke komme med konkrete forklaringer, da jeg ikke ved, hvad den præcise årsag er," siger it-direktør Morten Bo Andersen.
Synoptiks it-direktør afventer en redegørelse fra IBM, der kan præcisere, hvad der gik galt torsdag i sidste uge.
Morten Bo Andersen betegner nedbruddet som et altomfattende nedbrud i den centrale Windows-infrastruktur.
Nedbruddet betød, at optikerkædens it-systemer ikke kunne anvendes.
"En butikskæde som Synoptik har et butikssystem, et ERP-system, kalender og mailsystemer og så videre. Der var ingen ting, der virkede, da man ikke kunne logge på," siger Morten Bo Andersen.
Som backend-system kører Synoptik et Navision-system, og i de enkelte butikker kører et butikssystem, der er integreret med Navision-systemet.
Oprydningsfase igang
Ifølge Morten Bo Andersen er Synoptik nu igang med en oprydningsfase, efter at katastrofen indtraf sidste torsdag.
"Det var altomfattende, da ingen kunne logge på. Vi startede med at prioritere, hvad der er vigtigst. På et tidspunkit skiftede vi fra katastrofestatus til oprydningsstatus," siger Morten Bo Andersen.
Det var i løbet af mandag og tirsdag i denne uge, at systemerne var stabiliseret.
"I løbet af mandag og tirsdag var der var så mange, der kunne arbejde relativt normalt, at oprydningsfasen startede," vurderer Morten Bo Andersen.
Den fase er stadig igang og vil vare et stykke tid, selvom det værste er overstået.
"Vi har et sted mellem 250 og 300 butikker, så der går noget tid inden vi er helt færdige, men oprydningsarbejdet lakker mod enden. Vi har nydt godt af et fleksibelt personale og tålmodige kunder," siger Morten Bo Andersen.
Morten Bo Andersen ønsker ikke at oplyse, om nedbruddet vil medføre en økonomisk erstatning fra IBM.
"Det vil jeg ikke ind i. Det er et kommercielt anliggende med IBM," siger Morten Bo Andersen.