Computerworld News Service: Et japansk softwarefirma skruer op for den internationale promovering af dets netbrowser. Det sker i håbet om i løbet af de næste par år at score en andel på fem procent af det internationale browsermarked, der i dag er domineret af Internet Explorer og Firefox, hvilket du kan læse mere om her.
Den japanske browser fra selskabet Fenrir hedder Sleipnir og er ganske udbredt blandt japanske nørder, hvor af mange sætter pris på de mange muligheder for at indstille den på en personlig måde.
Centralt i denne forbindelse er muligheden for at vælge forskellige design-maskiner på hvert eneste websted, der bliver besøgt. De to forskellige design-maskiner er Trident - der er udviklet af Microsoft - og Gecko - der anvendes i Mozillas Firefox.
Som alle net-brugere, der har skiftet webbrowser ved, ændrer visse netsider udseende eller endda funktionalitet, når man skifter browser.
Ved at klikke på en lille knap i bunden af Sleipnir-browseren og skifte mellem Trident og Gecko, kan brugeren vise den til enhver tid bedste mulighed for den pågældende hjemmeside, som vedkommende besøger.
Osaka-selskabet Fenrir begyndte udviklingen af Sleipnir-browseren I 2005 og har længe kørt med både en engelsk-sproget og en japansk-sproget version.
Selskabet har imidlertid besluttet sig for at øge arbejdet med at udbrede browseren på det udenlandske marked på grund af øget efterspørgsel fra internationale brugere, siger marketing-chef Yauhiro Miki.
"Vi vil fokusere på avancerede brugere," siger han.
I de næste par år håber Fenrir at kunne øge størrelsen på sin bruger-database fra de nuværende omkring 100.000 brugere til omkring 17 millioner, siger Yauhiro Miki.
På det japanske marked har Sleipnir-browseren ifølge Fenrir en markedsandel på ni procent.
Fenrir har desuden planer om hen ad vejen at lancere Sleipnir-versioner på spansk og fransk.