Computerworld News Service: Undersøgelsen, sponsoreret af Nortel, har fundet frem til, at det skyldes, at individer, der kommunikerer via elektroniske hjælpemidler, bliver 'afhængige' af den øjeblikkelige tilfredsstillelse ved IM og tekstbeskeder.
Undersøgelsen, 'The Hyper-connected: Here They Come', er baseret på en global undersøgelse omfattende cirka 2.400 erhvervsaktive voksne i 17 lande. Undersøgelsen fokuser på at sætte tal på nutidens kommunikations-forbindelser, og spore vores accept og brug af denne 'forbundethed' på tværs af enheder og applikationer, såvel som at fastsætte tempoet i fænomenets vækst og indflydelse i organisationer og virksomheder.
Man fandt frem til, at 16 procent af den globale informations-arbejdsstyrke allerede er 'hyperconnected', og at yderligere 36 procent var på vej til at blive det.
Undersøgelsen fandt også frem til at 'hyperconnectivity' varierer fra industri til industri, fra ni procent af alle adspurgte i sundhedssektoren til 25 procent i de højteknologiske industrier og 21 procent inden for finanssektoren.
Overflod af udstyr og applikationer
Rapporten fra IDC påpeger at: "Overgangen til 'hyperconnectivity' vil skabe et væld af udstyr, programmer og nye forretningsprocesser. Den gennemsnitlige bruger anvender allerede mindst syv enheder for at få adgang til nettet samt ni forbindelses-applikationer."
Forskerne bemærker i rapporten, at denne overflod af applikationer og enheder vil skabe et stort behov for en strategi og en arkitektur, der prioriterer ensartet kommunikation på tværs af organisationer.
"Grænsen mellem arbejde og privat kommunikation er næsten ikke-eksisterende. To tredjedele anvender tekst eller IM til både arbejde og privat brug. Mere end en tredjedel bruger sociale netværk til begge formål.
Frihed til at udføre arbejde i fritiden vil tvinge ændringer ned over mange forskellige områder, blandt andet 'privacy-politikker', virksomhedspraksis og IT-support," konkluderer IDC i rapporten.
Øget sikkerheds-risiko
Forskerne advarer om at nye forbindelses-værktøjer i hænderne på de ansatte kan øge produktiviteten, men de nye værktøjer øger også risikoen for at følsomme oplysninger lækker til omverdenen.
"Allerede 25 procent af respondenternes arbejdspladser bruger 'blogs' og 'wikis' til at kommunikere med kunder, og andre udenforstående. Hvis man skal indfri de fordele der eksisterer og samtidig undgå risikoen, vil det kræve et hidtil uset samarbejde mellem it-direktører og deres modparter i organisationen," konkluderer rapporten.
Oversat af Jimmie Gustafsson