Salget af Apples iPhones viger til fordel for billigere kinesiske konkurrenter.
Apple gik tilbage med fem procent på markedet for smartphones i fjerde kvartal af 2024, mens kinesiske smartphone-producenter som Vivo og Xiaomi vandt frem.
Det skriver Bloomberg News ud fra en kvartalsopgørelse over markedsandele af smartphone-salget.
Apples samlede salg af iPhones faldt i hele det forgangne år med to procent.
Dermed dalede Apples markedsandel sidste år et procentpoint - fra 19 til 18 procent, viser data fra analysehuset Counterpoint Research.
Ligesom Apple tabte Samsung markedsandele i 2024.
"Det sidste kvartal var særligt bemærkelsesværdigt for de største kinesiske smartphone-leverandører," skriver IDC-analytiker Francisco Jeronimo i en rapport ifølge Bloomberg.
"De opnåede en historisk milepæl, da de leverede den højeste samlede mængde nogensinde i et kvartal, hvilket repræsenterede 56 procent af de globale smartphone-forsendelser."
Kunstig intelligens tog ikke kegler
I 2024 udrullede Apple kunstig intelligens i sin nyeste serie af iPhones.
En stribe AI-funktioner ved navn Apple Intelligence var dog ikke tilgængelige i alle lande.
”Apples iPhone 16-serie blev mødt med en blandet reaktion – delvist som følge af manglende adgang til Apple Intelligence ved lanceringen,” siger direktør Tarun Pathak fra Counterpoint Research til Bloomberg News.
Apple Intelligence er blandt andet ikke tilgængeligt i Kina.
Det samlede marked for smartphones gik frem med fire procent på globalt plan i 2024.