Danmarks største auktionssite har skiftet ud på direktørstolen i selskabet.
Ind træder 51-årige Peter Arbs, som senest har været administrerende direktør for forsikringsselskabet Fair.
"Ja, jeg må jo indrømme, at jeg er en del ældre end organisationen her i huset, så jeg håber på, at jeg kan lære en masse, så jeg stadig holder mig ung," lyder det frisk fra den nye direktør Peter Arbs fra QXL, der blev stiftet i 1997.
Han erstatter Jacob Masters, der forlader QXL efter godt otte år som direktør.
"Der er ikke så meget i det, ud over at det efter otte år er tid til at skilles. QXL vil en ting, og jeg vil noget andet. Der er ikke nogen sure miner eller noget," siger Jacob Masters, som understreger, at han ikke forlader QXL på grund af uenighed om strategien for QXL.
Endnu ved Jacob Masters ikke, hvad han skal i gang med, men han fortæller, at han har flere muligheder på hånden, som han endnu ikke ønsker at løfte sløret for.
Peter Arbs afløste Jacob Masters som ny chef for QXL 1. april, og han skal lige bruge de første par måneder til at finde ud af, hvordan organisationen ser ud, hvad den kan samt danne sig et overblik over, hvor QXL står i markedet.
"Det vil sige, at jeg i øjeblikket er i en fase, hvor jeg er ved at analysere mig frem til, hvordan fremtiden skal være for QXL," siger Peter Arbs, der derfor ikke vil løfte sløret for den store programerklæring.
Platformen skal udvides
Allerede nu har han dog en drøm om, at QXL bliver den platform, hvor kunderne altid går ind og tjekker prisen på den vare, de gerne vil købe.
"I dag bevæger QXL sig meget ovre i auktionsdelen. Det skal stadig være en stor del af QXL, men jeg tror, vi kan udvide det fundament til også at..fortsættes
... etablere os som den markedsplads, hvor man altid går ind for at tjekke prisen på en vare," siger Peter Arbs.
"Det er altså et spørgsmål om at finde ud af, hvordan vi kan gøre vores medlemsbase større og stærkere med henblik på at tilfredsstille en større del af det forbrug, som de har, igennem den måde vi sælger på.
Samt at skabe fundamentet for at flere købere kan møde flere sælgere. Men hvordan vi så skal komme derhen, bliver der arbejdet på i øjeblikket."
For nyligt blev auktionshuset opkøbt af sydafrikanske Naspers, og her meddelte tidligere direktør Jacob Masters, at opkøbet ikke umiddelbart ville få konsekvenser for den danske del af QXL.
Og samme melding kommer fra den nyudnævnte direktør. Han vil dog ikke udelukke, at der på sigt kan være synergier mellem nogle af aktiviteterne i Naspers og QXL.
Sælger i maven
QXL's nye direktør har gennem det meste af karrieren kredset om forskellige serviceydelser til primært private kunder og stort set altid arbejdet med virksomheder, der har kundeporteføljer eller databaser af kunder
"QXL handler meget om at bringe varer ud til private kunder. Det vil sige, at det er private kunder, vi skal forsøge at servicere på den bedst mulige måde, i stor udstrækning er det privat til privat og i mindre grad erhverv til privat.
På den måde er det stadig private kunders behov, jeg skal være med til at vurdere, hvordan vi bedst muligt kan stille dem tilfreds gennem vores it-platform," siger Peter Arbs
"Jeg tror i en vis udstrækning, at det er nogle af de samme teknikker, der skal bruges, uanset om vi taler om QXL eller andre serviceydelser.
Men det er klart, at det i QXL foregår på en anden teknologisk måde, end de andre brancher jeg har været i, og der er en del, jeg skal lære der. Til gengæld kan jeg bringe noget med fra, hvad jeg vil kalde den lidt mere traditionelle, konservative branche."
Udover titlen som direktør for Fair Forsikring har Peter Arbs også været markedsdirektør i TDC, koncern marketingschef i Topdanmark samt været ansat i rejsebranchen.