EU-Kommissionen vil indføre nye regler, der tillader flyselskaber at tilbyde kunderne mobilopkald i fly, der befinder sig i luftrummet over samtlige EU's medlemsstater.
"Fælleseuropæisk telekommunikation såsom mobiltelefoni om bord på fly har behov for en "one stop shop"-regulering, så den kan fungere overalt i Europa, og det er begrundelsen for Kommissionens initiativ i dag. Én beslutning med regler for hele det europæiske luftrum er en forudsætning for, at denne nye tjeneste kan blive en realitet", siger Viviane Reding, EU's kommissær for telekommunikation, i en pressemeddelelse.
Det nye regelsæt, som Kommissionen har offentliggjort i dag, vil få flyselskaberne til at gå på vingerne i en fart for at tilbyde kunderne mobilsnak i flyet, skriver International Herald Tribune.
Flere selskaber er også i gang med forsøg med mobilsnak, herunder både Air France, Ryanair og BMI, ligesom SAS også har kørt forsøg.
Teknologien
Det er GSM1800-frekvensbåndet som med EU-Kommissionens tilladelse skal kunne anvendes i fly, der befinder sig minimum 3.000 meter over EU's medlemsstater.
I Danmark har IT- og Telestyrelsen allerede sidste år tilladt mobilsnak i fly på samme frekvensbånd, som EU nu vil tillade i hele EU.
Teknologien, som Kommissionen vil tillade, kobler passagerernes mobiltelefoner sammen med mobilnetværk ombord, der så igen er forbundet til jorden via satellitter, og samtidig sikre, at udgående og indkommende opkald er lave nok til ikke at bryde ind i flyets kommunikationsudstyr.
EU-Kommissionens forslag sikrer samtidig, at en licens til at tilbyde mobiltelefoni i flyet i ét land, giver adgang til at tilbyde det i hele EU.
Prisen?
EU-Kommissionen indførte sidste år regler, der kræver nedsættelse af prisen på telefoni fra et land til et andet inden for EU.
Men disse regler vil ikke umiddelbart gælde for opkald over 3.000 meter.
Kommissionen lover dog, at den vil følge prisudviklingen på mobilopkald i luften tæt.
"Nu forventer vi, at operatørerne kommer med gennemskuelige og innovative pristilbud. Mobiltelefoni om bord på fly kan være en meget attraktiv ny service, især for dem, der på forretningsrejse har et kommunikationsbehov, uanset hvor de er, og hvor de er på vej hen.
Men hvis forbrugerne får skyhøje telefonregninger, kommer denne nye service slet ikke fra start. Jeg appellerer også til luftfartsselskaberne og operatørerne om at sørge for, at der om bord på flyene bliver mulighed for at undgå, at dem, der ønsker at benytte kommunikationstjenester under flyvningen, generer de andre passagerer," siger telekommissær Viviane Reding.