Hvis du er en af dem, der handler forbruger-elektronik i fysiske butikker, vil du i fremtiden ikke kun få stukket en kvittering ned i plastic-posen.
Fra i dag langer ekspedienten i større elektronikkæder som Fona og Computercity nemlig en en-sides guide ud til den handlende, hvor man kan finde en række råd til, hvordan it-produkter skal håndteres og opbevares.
Derudover er der også nogle tips omkring forbruger-rettighederne, hvis elektronikken mod forventning går i stykker før garantien løber ud.
Bag folderen står Dansk Erhverv og Forbrugerstyrelsen, der i samarbejde har ønsket at mindske forbruger-frustrationerne, når it-produkter går itu.
"Vi vil gerne bidrage med at skabe mere tillid på forbrugermarkedet for elektronik, hvor der har været en del misforståelser omkring brugen og rettighederne omkring it-udstyr," forklarer direktør i Dansk Erhverv, Kim Munch Lendal til Computerworld.
Ingen lovløs jungle
Han forklarer, at forbrugsfolderen skal afstemme butikkernes og kundernes forventninger mere hensigtsmæssigt.
"Det skal ikke være en lovløs jungle at handle it-udstyr. Med folderen vil vi kunne skabe en bedre dialog mellem kunde og forretning, og ikke mindst vil ekspedienterne blive bedre rustet til at rådgive kunderne," siger Kim Munch Lendal om initiativet.
Grunden til at Dansk Erhverv og Forbrugerstyrelsen kaster sig ind i kampen om at holde kunderne i hånden er, at der bliver solgt flere og flere elektronikvarer, som er forholdsvis komplicerede produkter.
Kim Munch Lendal påpeger dog samtidigt, at forbrugerklagerne over elektronik langtfra stiger så kraftigt som antallet af solgte enheder.
"Men vi vil da gerne være med til at tage toppen af klagerne, så kunderne ved, hvad de har at forholde sig til," forklarer han.
Tre-delt folder
Dusinet af gode råd til it-kunderne er tre-delt.
Første del handler om, hvorfor kunderne skal beholde kvitteringer fra it-indkøbene. Andet ben på papiret forklarer, hvordan man opbevarer og håndterer isenkrammet ordentligt. Sidste del af folderen fortæller, om hvilke rettighederne kunder har med hensyn til klager.
Folderen vil blive udleveret i bblandt andet Bilka, ComputerCity, CBC, Fona, Føtex, Elgiganten, Expert, Kvickly, Merlin og 2tal, der alle støtter initiativet.