Artikel top billede

Danskerne skal støttes på it-indkøb

Tilliden til it-indkøb skal i vejret. Dansk Erhverv har derfor i samarbejde med Forbrugerstyrelsen udarbejdet en folder med gode råd, som it-handlende får udleveret fra i dag.

Hvis du er en af dem, der handler forbruger-elektronik i fysiske butikker, vil du i fremtiden ikke kun få stukket en kvittering ned i plastic-posen.

Fra i dag langer ekspedienten i større elektronikkæder som Fona og Computercity nemlig en en-sides guide ud til den handlende, hvor man kan finde en række råd til, hvordan it-produkter skal håndteres og opbevares.

Derudover er der også nogle tips omkring forbruger-rettighederne, hvis elektronikken mod forventning går i stykker før garantien løber ud.

Bag folderen står Dansk Erhverv og Forbrugerstyrelsen, der i samarbejde har ønsket at mindske forbruger-frustrationerne, når it-produkter går itu.

"Vi vil gerne bidrage med at skabe mere tillid på forbrugermarkedet for elektronik, hvor der har været en del misforståelser omkring brugen og rettighederne omkring it-udstyr," forklarer direktør i Dansk Erhverv, Kim Munch Lendal til Computerworld.

Ingen lovløs jungle

Han forklarer, at forbrugsfolderen skal afstemme butikkernes og kundernes forventninger mere hensigtsmæssigt.

"Det skal ikke være en lovløs jungle at handle it-udstyr. Med folderen vil vi kunne skabe en bedre dialog mellem kunde og forretning, og ikke mindst vil ekspedienterne blive bedre rustet til at rådgive kunderne," siger Kim Munch Lendal om initiativet.

Grunden til at Dansk Erhverv og Forbrugerstyrelsen kaster sig ind i kampen om at holde kunderne i hånden er, at der bliver solgt flere og flere elektronikvarer, som er forholdsvis komplicerede produkter.

Kim Munch Lendal påpeger dog samtidigt, at forbrugerklagerne over elektronik langtfra stiger så kraftigt som antallet af solgte enheder.

"Men vi vil da gerne være med til at tage toppen af klagerne, så kunderne ved, hvad de har at forholde sig til," forklarer han.

Tre-delt folder

Dusinet af gode råd til it-kunderne er tre-delt.

Første del handler om, hvorfor kunderne skal beholde kvitteringer fra it-indkøbene. Andet ben på papiret forklarer, hvordan man opbevarer og håndterer isenkrammet ordentligt. Sidste del af folderen fortæller, om hvilke rettighederne kunder har med hensyn til klager.

Folderen vil blive udleveret i bblandt andet Bilka, ComputerCity, CBC, Fona, Føtex, Elgiganten, Expert, Kvickly, Merlin og 2tal, der alle støtter initiativet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere