Artikel top billede

Min mobiludbyder gør mig skør og suger mig helt tør

Klumme: Mit teleselskab suger mig totalt tør for tålmodighed. Jeg har en telefon, men har problemer med at ringe. Og hvad dælen laver de i selskabets supportafdeling?

Det er blevet tid til en “rant” på godt blog’sk – en svada om et teleselskab, der sugede mig totalt tør for tålmodighed og leverede stof til livagtige dagdrømme om telefontortur.

Det hele begynder en kold aften i oktober, hvor jeg køber mig min seneste gadget: en skinnende Samsung U700 med Turbo 3G (op til 3,6 Mbit) med seks måneders binding til Telia.

Lidelseshistorien starter så småt med, at jeg ikke kan ringe ud i perioder, men dette problem går i sig selv efter en måned.

Kan ikke modtage opkald

To måneder inde i abonnementet begynder det for alvor: jeg kan ikke modtage opkald i visse perioder på dagen, især om formiddagen.

Her er et uddrag af mine utallige samtaler med kundeservice: “Prøv at slukke og tænde din mobil et par gange om dagen.”

Jeg forsøger over tre-fire dage. Det virker ikke.

“Prøv at skifte ud med en anden telefon.”

Historien gentager sig.

“Så opretter vi en teknisk sag, du kan forvente svar inden for en uge.”

En uge senere:

“Der er ikke oprettet nogen sag i systemet, det kan jeg ikke forstå. Bare rolig, jeg opretter den nu, det bliver behandlet inden for 24 timer.”

Dagen efter:

”Der er ikke oprettet nogen sag i systemet, det kan jeg ikke forstå.”

Det her er verbal copy-paste – her begynder jeg så småt at rive hårtotter ud af hovedbunden.

Stadig ikke løst

Således fortsætter det, og nu, tre uger efter problemets start, er det stadig...fortsættes

... ikke løst, men til gengæld er der opstået nye problemer med at ringe ud.

Man kan med rette undre sig over, hvad der foregår i Telias supportafdeling.

Ud fra beretninger i min omgangskreds og mine egne oplevelser ser det ud til, at der ikke er sket meget siden 2003, hvor Telia fik 24 gange flere kundeklager end for eksempel TDC og Sonofon-kunder.

I Forbrugerstyrelsens undersøgelse fra 2006 er deres service score også i den lave ende sammenlignet med de andre store selskaber.

Outsourcet

En del af forklaringen kan måske findes i en anonym tidligere Telia-medarbejders udsagn:

“Telia lider kraftigt under, at den del af virksomheden, der tager sig af kundeservice, i sin tid blev omdannet til et datterselskab, som senere blev opkøbt, fusioneret og opkøbt igen af diverse europæiske call centre. Selskabets kundeservice er derfor outsourcet, og det giver en alt for lang vej fra kunden til beslutningstagere. Kundernes oplevelser strander derfor ofte på et bord hos en ubeslutsom mellemleder og når ikke videre.”

Min personlige udlægning relaterer sig til deres it-systemer. Hvor svært kan det være at oprette en teknisk sag?

Mine problemer med at ringe ud skyldtes, at der var (minimum) tre forskellige steder i systemet, man kunne blokere udgående opkald, og kundeservicemedarbejderne kunne ikke finde det rigtige sted.

Det kan måske forklare Telmores succes – solide systemer.

I mine efterhånden talrige år hos Telmore, havde jeg aldrig haft behov for at ringe til kundeservice.

Så snart jeg er ude af de seks måneders snærende lænker, kan det være jeg vil forsøge mig med Frank Rasmussens nye selskab, Bibob.

De bryster sig af egenudviklet software – det kunne være, Telia skulle forhøre sig, om de må købe en licens.

Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketing­virksomheden Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren