CA World 2007, Las Vegas, USA: Topchefen for det amerikanske softwareselskab CA, John Swainson, blev modtaget som en rockstjerne, da han søndag aften med sikre skridt trådte ind på en bred scene på Sands Convention Center i Las Vegas.
Her stod han foran en stor del af de godt 11.000 partnere, analytikere, medier og kunder fra hele verden, som management software-selskabet har samlet til CA World 2007-konferencen.
Tilskuerne modtog John Swainson med taktfaste klapsalver, spredt piften og ubeskrivelige udbrud, da han holdt konferencens hovedtale, hvori han blandt andet opfordrede sig selv og resten af branchen til at tænke nyt.
Han slog fast, at it-selskaberne skal væk fra den tankegang, som betyder, at nye systemer og produkter stadig bliver mere komplekse, når de sendes på gaden.
Innovationer skuffer ofte
”Jeg har i år 30 års jubilæum i branchen,” sagde Swainson, der har en lang karriere bag sig hos IBM inden han blev hentet til CA for godt to år siden for at rette op på det dengang kriseramte selskab.
”Jeg har set teknologier komme og gå. ”Den næste store ting” er jeg stødt på utallige gange. Nogle få gange har innovationerne skabt store forbedringer for forretningslivet og samfundet, men som oftest er vi blevet skuffet,” fortsatte han.
Han mener, at de nye lovende teknologier i dag aldrig vil kunne udnyttes fuld ud, hvis ikke virksomhederne bliver i stand til at styre og sikre dem mere effektivt, end tilfældet er i dag.
”For mig er governance, styring og sikring af it på en integreret og holistisk måde den ultimative innovation inden for it,” sagde Swainson.
Han vidste dog godt, at den udtalelse krævede en uddybning, så han kastede sig ud i en længere redegørelse for, hvorfor de tre punkter er så afgørende, og hvordan de hænger sammen med den Enterprise IT Management (EITM)-strategi, som CA lancerede for 18 måneder siden.
CA’s EITM-strategi skal netop opfylde disse mål i komplekse it-miljøer, som rummer software og hardware fra mange forskellige leverandører.
”EITM er vores vision for, hvordan vi ændrer måden, hvorpå vi alle håndterer it i dag., Den hænger tæt sammen med den voksende erkendelse af, at it både kan og skal spille en langt større strategisk rolle for forretningen,” sagde Swainson.
Kompleksisteten skal reduceres
Inden han forlod scenen kom Swainson dog med en appel til hele it-branchen, som han mener, der skal gøre alt for at adressere den enorme it-kompleksitet, som er blevet opbygget i it-afdelinger verden over de seneste 30 år.
Han mener, at det må være et fælles mål for it-branchens spillere i de kommende år at levere virkelige it-innovationer, som reducerer kompleksitet og alligevel giver valuta for pengene.
”Jeg vil gerne understrege, hvor vigtigt det her er. Vi står ved et kritisk sporskifte. Hvis it-industrien ikke formår at hjælpe kunderne ud af den kompleksitet, vi alle har været med til at skabe, så mister vi kunderne tilliden til os,” sagde Swainson inden han forlod scenen.