Analysehuset Gartner giver i en ny rapport teleindustrien gode råd med på vejen, når det handler om fremtidens mobil tv.
I rapporten, der netop er offentliggjort, vurderer Gartner, at mobil tv er en af flere mulige indtjeningskilder for teleoperatørerne, efterhånden som det bliver sværere og sværere at tjene penge på rene samtaler.
Men Gartner advarer samtidig om, at mobil tv ikke er en sand guldgrube, som forbrugerne bare uden videre har tænkt sig at punge ud for.
"Optagelsen vil ikke så meget blive drevet af forbrugernes krav som af operatørerne, der inkluderer tv som en grundservice, så det ser gratis ud," siger Carolina Milanesi fra Gartner.
I rapporten vurderes det, at kun 30 procent af abonnenterne til fremtidens mobil tv vil foretage et aktivt tilvalg af servicen, mens hele 70 procent vil modtage mobil tv som en del af deres abonnement.
Skal satse på annoncer
Det betyder dermed også, at mobiloperatørerne bliver nødt til at udvide forretningsmodellen, så de ikke kun satser på at finansiere det mobile tv ved hjælp af de penge, som kunderne spytter i kassen.
Gartner mener, at der skal hentes penge via annoncer.
"Nøglen bliver, at antallet af abonnenter i de næste tre år skal vokse til et niveau, hvor det begynder at være interessant for annoncørerne. Mobiltaksterne er bestemt til kun at falde i fremtiden, og reklamer kommer til at spille en afgørende rolle for operatørernes rolle fremover," siger Carolina Milanesi.
Gartner mener også, at teleselskaberne bliver nødt til at have tålmodighed med mobil tv, for antallet af kunder vil være begrænset i de næste fem år.
"De operatører, der får størst succes med mobil tv, er dem, der ser det som en langsigtet mulighed, ikke et hurtigt fiks."