Gartner: Annoncer skal sikre økonomien i mobil tv

Analysehuset Gartner råder telebranchen til at tænke forretningsmodellerne grundigt igennem, inden den kaster sig hovedkulds ud i at levere mobil tv. Det bliver annoncørerne, der skal sikre økonomien, ikke kunderne.

Analysehuset Gartner giver i en ny rapport teleindustrien gode råd med på vejen, når det handler om fremtidens mobil tv.

I rapporten, der netop er offentliggjort, vurderer Gartner, at mobil tv er en af flere mulige indtjeningskilder for teleoperatørerne, efterhånden som det bliver sværere og sværere at tjene penge på rene samtaler.

Men Gartner advarer samtidig om, at mobil tv ikke er en sand guldgrube, som forbrugerne bare uden videre har tænkt sig at punge ud for.

"Optagelsen vil ikke så meget blive drevet af forbrugernes krav som af operatørerne, der inkluderer tv som en grundservice, så det ser gratis ud," siger Carolina Milanesi fra Gartner.

I rapporten vurderes det, at kun 30 procent af abonnenterne til fremtidens mobil tv vil foretage et aktivt tilvalg af servicen, mens hele 70 procent vil modtage mobil tv som en del af deres abonnement.

Skal satse på annoncer

Det betyder dermed også, at mobiloperatørerne bliver nødt til at udvide forretningsmodellen, så de ikke kun satser på at finansiere det mobile tv ved hjælp af de penge, som kunderne spytter i kassen.

Gartner mener, at der skal hentes penge via annoncer.

"Nøglen bliver, at antallet af abonnenter i de næste tre år skal vokse til et niveau, hvor det begynder at være interessant for annoncørerne. Mobiltaksterne er bestemt til kun at falde i fremtiden, og reklamer kommer til at spille en afgørende rolle for operatørernes rolle fremover," siger Carolina Milanesi.

Gartner mener også, at teleselskaberne bliver nødt til at have tålmodighed med mobil tv, for antallet af kunder vil være begrænset i de næste fem år.

"De operatører, der får størst succes med mobil tv, er dem, der ser det som en langsigtet mulighed, ikke et hurtigt fiks."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere