TDC gennemgår i øjeblikket en større trimning, hvor alt det overflødige skæres væk.
Senest har det arbejde ramt datterselskabet Telmore, der i mandag meldte ud, at man nu lukker og slukker for den norske forretning.
Lukningen er et udtryk for, at TDC ikke længere vil satse på privatkunder i andre nordiske lande end Danmark.
"Vi havde et bredere perspektiv for den nordiske strategi, da vi traf beslutningen om at gå ind på privatmarkedet i Norge med Telmore. Den har vi kigget efter i sømmene sammen med vores nye ejere," siger Mads Middelboe, der er administrerende direktør i TDC Mobil og samtidig bestyrelsesformand i Telmore.
Dropper nordiske privatkunder
Den nye strategi, som er kommet til verden med TDC-salget til de fem kapitalfonde og Jens Alders tiltræden som ny leder, betyder i praksis, at TDC ikke længere vil forsøge at kapre privatkunder i de nordiske lande.
Istedet vil man gå helhjertet efter erhvervskunderne.
"Og det betyder, at vi trækker os ud af Telmore i Norge, der ikke er på strategien og som kræver en investering i et marked. Istedet fokuserer vi indsatsen på erhvervskunderne," forklarer Mads Middelboe.
Telmore blev etableret i Norge i 2006, men lavprisforretningen er med kun 4.500 kunder aldrig nået at blive den store succes.
"Havde TDC også lukket Telmore i Norge, hvis det havde været en fremragende forretning?"
"Det er jo klart, at det ikke gør noget, at det er uden for strategien, hvis du har en blomstrende forretning, som du kan klare med bind for øjnene og den ene hånd i lommen. Der ligger selvfølgelig det bagved, at der var en plan om at etablere en position på det marked over en årrække, og den plan bliver så ændret med fokuseringen på erhvervskunderne," siger Mads Middelboe.
Han tilføjer, at TDC ikke har tabt penge på det norske forsøg.
Flere lukninger
Selve Telmore-varemærket har TDC kun forsøgt sig med i Danmark og Norge, men lavpriskonceptet har man prøvet af i en række lande – blandt andet i form af Easymobile.
Sidste år måtte TDC droppe Easymobile i Storbritannien på grund af dårlige regnskaber. Det betød, at omkring 80.000 kunder måtte se sig om efter et nyt teleselskab.
Det samme skete med Easymobile i Holland, og kun i Tyskland eksisterer konceptet fortsat. Her er det dog blevet omdøbt til Talkline.
Mads Middelboe afviser dog, at det tyske foretagende også skal lukkes ned.
"Det her drejer sig kun om den nordiske strategi. Alt uden for Norden er så at sige finansielle investeringer," siger han.
Bité røg også
I januar i år valgte TDC at sælge sit 100 procent ejede baltiske mobilselskab Bité til den private kapitalfond Mid Europa Partners. Prisen var på 3,4 milliarder danske kroner, og salget fandt sted, selvom Bité var et teleselskab i fremgang.
Jesper Theill Eriksen, administrerende direktør for TDC Mobile International, forklarede dengang til Computerworld, at det netop var et udtryk for TDCs nye strategi om at betragte markederne uden for Norden som finansielle investeringer.
"Det betyder, at vi sælger, hvis der kommer nogen, som vil give os en god pris," sagde Jesper Theill Eriksen dengang.