Storbyunge flokkes om trådløst Wimax-bredbånd

TDC-udfordreren Clearwire har på 16 måneder trukket 13.000 kunder til selskabets WiMAX-bredbånd. Af dem er 70 procent unge mellem 19-29 år fra de største danske byer. Produktet passer til ungdommens livstil, mener Clearwire.

16 måneder efter at Clearwire gik ind på det danske marked med dets trådløse Wimax-bredbånd, har selskabet tiltrukket 13.000 kunder. Af dem er de 9.000 mellem 19 og 29 år.

Dermed er hele 70 procent af Clearwires kunder unge, hvilket ikke overrasker selskabets administrerende direktør, Peter Jerry Sørensen.

"Det centrale for de unges valg er fleksibilitet, og dér mener jeg, at Clearwire rammer lige ind i deres livsstil," siger han.

"De kan tage bredbåndet med sig overalt, hvor de opholder sig, om det så er i skolen, på kollegiet eller hjemme hos familie og venner. Det eneste, det kræver, er en stikkontakt. Måske er det et storbyfænomen," fortsætter Peter Jerry Sørensen.

Udbygger netværket

I dag dækker Clearwire i Roskilde, København, Odense, Esbjerg, Århus, Randers og Ålborg, og er i fuld gang med at udbygge netværket.

I år kommer der yderligere tre-fire byer til i Jylland, Fyn og på Sjælland.

Målsætningen er, at Clearwire på sigt dækker de 25 største byer i Danmark.

Clearwire har gået målrettet efter den unge del af bredbåndsmarkedet siden selskabet lancerede dets trådløse Wimax-produkt, som skal tage kampen om med forbindelser leveret over TDC's kobbernetværk.

"Mange unge er jo lige flyttet hjemmefra og har ofte et begrænset budget. De har naturligvis en mobiltelefon – den er livsnerven kan man sige – men når de så begynder på studier og lignende, så får de behov for en bredbåndsforbindelse. Mange unge vælger Clearwire, da vi tilbyder bredbånd, hvor man ikke samtidig er bundet op på fastnet, kabel-tv eller andre dyre pakker", siger Peter Jerry Sørensen.

Det betyder, at de unge kan komme på nettet og stadig have en fornuftig økonomi. Hvis de oven i købet har prøvet bøvlet med at få flyttet en bredbåndsforbindelse med sig, så gider de ikke spilde mere tid med det, mener Peter Jerry Sørensen.

Syv procent flere privatkunder på én måned

Clearwire har i de første 2 måneder af 2007 fået mere end 1.500 nye kunder, hvilket svarer til en fremgang på privatkundesiden med mere end 10 procent. Dermed følger Clearwire ifølge Peter Jerry Sørensen dets vækststrategi.

"Jeg ved godt, at det ikke er de sindssygt høje kundetal, vi kan præsentere, men vi er oppe i mod nogle konkurrenter, der er meget større end os, og som har lidt flere marketing kroner at gøre godt med," siger Peter Jerry Sørensen.

Til sammenligning var der ifølge seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen for 1. halvår 2006 godt 1,6 millioner bredbåndsabonnenter i Danmark.

Heraf havde TDC godt 900.000, Cybercity 154.000 og Tele2 69.000 bredbåndskunder.

Peter Jerry Sørensen fremhæver, at de fleste af Clearwires konkurrenter har været i gang på markedet i fem-seks år.

"Vores målsætning er, at vi i 2007 sidder på mere end én procent af det samlede bredbåndsmarked i Danmark. Hvis vi på 18 måneder kan tage 1 procent af markedet, så synes vi faktisk, at vi har gjort det rigtigt godt," siger Peter Jerry Sørensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere