16 måneder efter at Clearwire gik ind på det danske marked med dets trådløse Wimax-bredbånd, har selskabet tiltrukket 13.000 kunder. Af dem er de 9.000 mellem 19 og 29 år.
Dermed er hele 70 procent af Clearwires kunder unge, hvilket ikke overrasker selskabets administrerende direktør, Peter Jerry Sørensen.
"Det centrale for de unges valg er fleksibilitet, og dér mener jeg, at Clearwire rammer lige ind i deres livsstil," siger han.
"De kan tage bredbåndet med sig overalt, hvor de opholder sig, om det så er i skolen, på kollegiet eller hjemme hos familie og venner. Det eneste, det kræver, er en stikkontakt. Måske er det et storbyfænomen," fortsætter Peter Jerry Sørensen.
Udbygger netværket
I dag dækker Clearwire i Roskilde, København, Odense, Esbjerg, Århus, Randers og Ålborg, og er i fuld gang med at udbygge netværket.
I år kommer der yderligere tre-fire byer til i Jylland, Fyn og på Sjælland.
Målsætningen er, at Clearwire på sigt dækker de 25 største byer i Danmark.
Clearwire har gået målrettet efter den unge del af bredbåndsmarkedet siden selskabet lancerede dets trådløse Wimax-produkt, som skal tage kampen om med forbindelser leveret over TDC's kobbernetværk.
"Mange unge er jo lige flyttet hjemmefra og har ofte et begrænset budget. De har naturligvis en mobiltelefon – den er livsnerven kan man sige – men når de så begynder på studier og lignende, så får de behov for en bredbåndsforbindelse. Mange unge vælger Clearwire, da vi tilbyder bredbånd, hvor man ikke samtidig er bundet op på fastnet, kabel-tv eller andre dyre pakker", siger Peter Jerry Sørensen.
Det betyder, at de unge kan komme på nettet og stadig have en fornuftig økonomi. Hvis de oven i købet har prøvet bøvlet med at få flyttet en bredbåndsforbindelse med sig, så gider de ikke spilde mere tid med det, mener Peter Jerry Sørensen.
Syv procent flere privatkunder på én måned
Clearwire har i de første 2 måneder af 2007 fået mere end 1.500 nye kunder, hvilket svarer til en fremgang på privatkundesiden med mere end 10 procent. Dermed følger Clearwire ifølge Peter Jerry Sørensen dets vækststrategi.
"Jeg ved godt, at det ikke er de sindssygt høje kundetal, vi kan præsentere, men vi er oppe i mod nogle konkurrenter, der er meget større end os, og som har lidt flere marketing kroner at gøre godt med," siger Peter Jerry Sørensen.
Til sammenligning var der ifølge seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen for 1. halvår 2006 godt 1,6 millioner bredbåndsabonnenter i Danmark.
Heraf havde TDC godt 900.000, Cybercity 154.000 og Tele2 69.000 bredbåndskunder.
Peter Jerry Sørensen fremhæver, at de fleste af Clearwires konkurrenter har været i gang på markedet i fem-seks år.
"Vores målsætning er, at vi i 2007 sidder på mere end én procent af det samlede bredbåndsmarked i Danmark. Hvis vi på 18 måneder kan tage 1 procent af markedet, så synes vi faktisk, at vi har gjort det rigtigt godt," siger Peter Jerry Sørensen.