Barcelona: Man fornemmer det allerede ved indgangen til det mægtige konferencecenter i Barcelona, hvor verdens største mobilmesse, 3GSM, finder sted i denne uge.
Mobiltelefoni handler i dag ikke om at tale sammen – det handler om at kommunikere og lade sig underholde.
Og det handler om en industri under voldsom forandring.
60.000 mennesker
Op imod 60.000 mennesker er valfartet i til mobilens mekka, og midt i virvaret af nye produktlanceringer skimmes en industri, der ikke bare brager frem rent økonomisk – den er samtidig også samlingspunkt for de omkring tre milliarder jordboere, der forventes at eje en mobiltelefon i løbet af 2007.
- Vi er ikke længere mobilindustrien, vi er kommunikationsindustrien, sagde Arun Sarin, direktør i Vodafone, da han stod på talerstolen foran adskillige hundrede mennesker i morges.
- Tale er i dag blot en lille del af forretningen, lød det fra Sanjiv Ahuja, administrerende direktør i Orange.
En række topledere var mødt frem for at give deres bud operatørernes rolle i fremtiden, og det var ord som TV, reklamer og pengeoverførsler på mobilen, der prægede talerne.
Der skal fart på udviklingen
Vodafone annoncerede mandag, at selskabet har overtaget 67 procent af aktierne i det indiske mobilselskab Hutchison Essar.
Arun Sarin forklarede, at nyerhvervelsen bringer kundedatabasen op på snart 300 millioner, og han fortalte samtidig, at Vodafones forretning er under en fundamental forandring.
- Mobiltelefoni er godt, men kommunikation og underholdning er bedre. Vi skal ind i de industrier, sagde han.
Den udtalelse er der i sig selv ikke noget banebrydende i.
Men til gengæld var det overraskende, da Arun Sarin over for den samlede industri proklamerede, at bevægelsen over mod de nye forretningsområder slet ikke sker hurtigt nok.
- Vi skal bevæge os hurtigere som industri, for ellers spiser andre vores frokost. Microsoft, Yahoo og MySpace – de bevæger sig alle ind på vores område, forklarede Arun Sarin.
Nye forretningsområder
Men hvor er det så, at mobilindustrien – eller kommunikationsindustrien – er på vej hen?
Det helt store emne på konferencen i Barcelona er ikke overraskende det mobile bredbånd, og de muligheder, det skaber.
Rob Conway, administrerende direktør i GSM Association, lagde i sin tale vægt på, at netop udviklingen inden for hastigheder – hvor HSPA (High Speed Packet Access) er det næste skridt – skaber en helt ny verden af muligheder.
- Det bliver et ægteskab mellem den finansielle industri, underholdningsindustrien og reklameindustrien, sagde han.
Netop reklamer på mobiltelefonerne er et af de områder, der spås en markant udvikling i de kommende år, og samtidig kan reklamer være med til at skabe mere bæredygtige tjenester – som slutbrugerne også har råd og lyst til at betale.
- Med en mobil kan man nå alle, uanset hvor de befinder sig. Man kan individualisere reklamerne, så det er det ideelle medie, sagde Vodafones direktør, Arun Sarin, og tilføjede, at selvom det går godt for industrien, skal den fortsat tjene flere penge.
Fremtidens kreditkort
Rob Conway fra GSM Association pegede på, at mobiltelefonens simkort er nøglen til fremtidens betalingsmiddel.
Handel og pengeoverførsler over mobiltelefonen bliver fremtiden, forklarede han.
Og den strategi skal ikke mindst føres ud i livet i tredje verdenslande, hvor borgerne ikke er i nærheden af et pengeinstitut eller almindeligt internet.
- Bankerne har brug for flere kunder, og vi kan hjælpe dem. Kan vi ikke bruge de allestedsnærværende mobiler til at nå de mennesker, som i dag ikke er i kontakt med en bank, lød det retoriske spørgsmål fra Rob Conway.
Selv om mobilindustriens rolle dermed er under voldsom forandring, var der dog en vis portion ydmyghed at spore i topledernes taler.
- Uanset om det er i Afrika, Asien eller Europa, så elsker folk stadig a snakke, sagde Arun Sarin fra Vodafone.
- Kunderne vil bestemme vores succes. Sådan har det altid været, og sådan vil det også være i fremtiden, sagde Sanjiv Ahuja, administrerende direktør i Orange.