Hvorfor kan Danmark ikke uddanne flere unge inden for it-fagene?
- Det kan vi også. Vi er netop igang med at lave nogle bedre uddannelser, som gerne skulle tiltrække flere unge og sørge for, at færre falder fra undervejs i uddannelsen. Det drejer sig blandt andet om en revision af datamatikeruddannelsen, en ændring af multimedie- designeruddannelsen, så den får en skarpere it-profil, samt udvikling af en ny KVU-uddannelse (kortere videregående uddannelser) inden for IT og økonomi.
- Hertil kommer, at vi undersøger mulighederne for at etablere professions- bacheloruddannelser, der bygger videre på vores KVU-uddannelser. Der er behov for, at studerende kan specialisere sig inden for programmering, systemintegration, web- og spiludvikling samt inden for udvikling af netværk.
Hvad vil du gøre for at skaffe flere it-studerende?
- Jeg vil lave bedre og mere attraktive uddannelser. Det er vi som nævnt allerede i færd med. Og i fremtiden forventer jeg, at der indgår praktik i alle uddannelser. Men det hjælper jo ikke med flere it-studerende, når frafaldet for alle it-uddannelser er så stort.
- Derfor har ministeriet igangsat en undersøgelse af, hvorfor gennemførelsen er så lav. Undersøgelsen skal danne grundlag for initiativer, der kan medvirke til at fastholde de studerende i uddannelserne til de har gennemført dem. Undersøgelsen udføres af Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut.
Har du begået fejl i rekrutteringen af de unge til it-branchen?
- Nej, det mener jeg ikke. Der har jo længe været rift om de unge, og det stiller større krav om, at uddannelserne appellerer til et bredere udsnit af unge, og at IT-branchen profilerer sig som en attraktiv arbejdsplads.
Hvordan er chancerne for at vende tilgangen til it-uddannelserne?
- De er rigtig gode, hvis vi lykkes med at lave nogle bedre uddannelser, og hvis arbejdsmarkedet fortsat spiller konstruktivt med i dette arbejde blandt andet ved at stille praktikpladser til rådighed for de studerende.
Hvornår - hvis nogensinde - kommer gennembruddet for it-uddannelserne?
- Det vigtigste for mig er, at vi arbejder aktivt mod et bedre match mellem efterspørgslen på IT-kompetencer og uddannelsernes indhold og kvalitet, og at vi hermed også sikrer, at uddannelserne appellerer til et bredere udsnit af de unge.