Du vil måske mene, at der er varer, man ikke kan sælge på nettet, og det er jeg generelt uenig i.
Jeg har endnu ikke hørt om varer, der ikke kan sælges på nettet, men bevares, der er nogen, der ligger mere til højrebenet end andre.
Der kan være varer, der er svære eller dyre at sende, varer der er let fordærvelig, varer der er meget dyre, og derfor næsten kræver, at folk ser dem.
Fisk sælger da
Men når Skagen Food, via nettet, kan få flere tusinde danskere til at abonnere på frisk fisk og skaldyr, så er der ikke nogen der skal fortælle mig, at noget er umuligt at sælge på nettet.
Hvilke varer du skal sælge i din butik, er derfor ikke noget, der er nemt at bestemme sig for.
Men jeg vil anbefale, at du følger dit hjerte og sælger noget, du selv er vild med.
Det vil give din hverdag mere indhold, og din glæde ved produkterne vil helt sikkert smitte kraftigt af på dine tekster og de billeder, du vælger og generelt på hele butikkens udformning og din efterfølgende succes.
Hus, bil, feriet og alt andet
Selv køber jeg næsten alt på nettet.
Jeg købte mit hus og min bil, mine ferier, meget af min mad, hundefoder og akvarium, computerudstyr, stereoanlæg, mobiltelefon, ja selv mit bryllup i Las Vegas for seks år siden blev købt og betalt med Mastercard på nettet.
Mit hundefoder bliver ikke købt på nettet, fordi det er billigere.
Det er, fordi det bliver båret hjem og stillet i vores carport.
Så slipper jeg for at slæbe 3 X 10 kg hundefoder hjem.
Grunden til, at jeg køber grøntsager hos Aarstiderne.dk, er, at det bliver leveret, vi får opskrifter med, og vi bliver inspirerede til at lave nye spændende ting, i stedet for at stå nede i supermarkedet og ikke rigtig vide, hvad vi skal lave.
Derfor skal du huske at, i en e-butik skal der være en fordel.
Det nytter ikke noget at sælge almindelige varer til almindelige priser med almindelig service.
Du skal ikke lave den fejl, jeg ser af og til, hvor e-butikker sælger luksusvarer som Kloss-radioer, parfume, tasker og tøj til normalpris.
Hvis en Kloss-radio koster 1.395 kroner hos Fona, nytter det ikke, at sælge den til 1.395 kroner på nettet, med mindre man tilbyder en eller anden fordel.
Når folk køber luksusvarer, så har de en stor fornøjelse ved at gøre det om lørdagen.
De går stille og roligt ned i butikken, kigger, bliver ekspederet, bliver rost af ekspedienten og bliver bekræftet i, at de har valgt den helt rigtige vare.
Folk skal kompenseres
De får den pakket ned i en fin pose og spadserer op og ned af det lokale strøg og hygger sig med, at andre mennesker kan se, at de har handlet i den fine forretning.
Det er for de fleste mennesker en meget stor del af at købe luksusvarer.
Hvis folk skal købe luksusvarer på nettet, så bliver de berøvet den oplevelse, der er en del af den pris, de betaler for varen.
De skal derfor kompenseres på en eller anden måde.
Hvis du ikke kan tilbyde en ekstraordinær service, skal kunderne som minimum kunne købe varen til en lavere pris end i butikkerne.
Sparer de for eksempel 200 kroner på en Kloss radio, så skal de vurdere om de 200 kroner er værd at spare i forhold til den oplevelse, de bliver berøvet for. Det vil nogle gerne, og andre vil ikke.
Men en ting er helt sikkert: Giver du dem ikke noget, så bliver dit salg uendeligt småt.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.