– Jeg mangler en knap, hvor man kan lukke partiet ude af dansk politik.
Ovenstående citat er bare et af flere, der beviser, at politiske hjemmesider klart bringer flere følelser i kog end fagforeninger og dagligvarebutikker.
Det er Userneeds’ Danmarkspanel, der har vurderet ugens duellanter for Computerworld, og brugerkommentarerne driver af politiske holdninger til de to sider, de har skullet bedømme.
Dansk Folkeparti i spidsen
Men kommentarerne gør på mange måder også vinderen endnu mere tydelig.
For selv om det især er Dansk Folkeparti, der har fået mange mere eller mindre hadefulde besvarelser med på vejen, klarer partiet sig bedst i de fleste kategorier.
– Det overrasker mig overhovedet ikke. Ikke fordi partiets site er specielt genialt, men fordi vores er utidssvarende og mangelfuldt, siger pressesekretær Mikkel Skov Petersen fra Enhedslisten.
– Det er helt tydeligt, at Dansk Folkeparti er bedre strategiske kommunikatører på internettet, siger direktøren for Userneeds, Henrik Schmidt.
– For den her type hjemmeside gælder det om at sende et simpelt og entydigt signal på forsiden, og her er Dansk Folkepartis side mere åben, imødekommende og det er nemmere at træffe de første to-tre valg. Det første man tænker, når man går ind på enhedslisten.dk, er at det her kræver tid og engagement, siger han.
Dansk Folkeparti klarer sig også bedre, når det gælder letforståeligt sprog.. Det overrasker ikke Dansk Folkepartis pressechef, Søren Søndergaard.
– Det er et Dansk Folkeparti-brand. Vi skal altid komme med ligefrem tale. Kommunikations-eksperter skoser nogle gange Dansk Folkeparti, men det er kendetegnet for os, at vi er til at forstå, og at man ved, hvad man får, siger han.
Alt for rolig
Til gengæld mener han, at hjemmesiden er blevet for rolig og for simpel.
Han vil gerne give et billede af et mere dynamisk parti, og derfor vil der ske ændringer det næste halve år.
Men det bliver små ændringer, og det overordnede design består.
– Det er livsfarligt at relancere sig selv. Man risikerer at kaste nogle brugere af. Man får altid nogle nye, men det kan være, man mister flere af de gamle og trofaste. De skal ikke straffes for at være loyale brugere, siger Søren Søndergaard.
Enhedslisten prøver igen
Enhedslisten tager dog chancen.
1. september skulle partiet være gået i luften med et nyt site, men nu regner venstrefløjspartiet først med at være i luften i starten af næste år.
– Vi har haft høj fokus på informationsstrukturen og navigationen. Det er det, der har forsinket processen, for vi har været ret kompromisløse, siger Mikkel Skov Petersen.
Mikkel Skov Petersen fra Enhedslisten er enig med Henrik Schmidt i, at forsiden tager for lang tid at overskue i dag.
– Vi prøver at gøre det mere overskueligt og begynde at vælge ud, hvad der skal på forsiden. Så skal vi i stedet have gjort navigationen nedad i systemet mere logisk og intuitiv. Når vi går i luften, må vi se, om vi har ramt rigtigt, men vi er opmærksomme på, at vi ellers må justere hen ad vejen, siger Mikkel Skov Petersen.
Ideologien taler også for et nyt site.
– Vores CMS er hjemmebygget i ASP. Det er paradoksalt, for i Enhedslisten er vi jo meget glade for open source, siger pressesekretær Mikkel Skov Petersen.
I det nye system skal det være slut med proprietære systemer. Til gengæld bliver den nye hjemmeside ikke lavet af aktivister, som før i tiden, men af en professionel leverandør.
- Har Enhedslisten overgivet sig til kapitalismen?
– Ja, det kan man sige. Men nu er det altså ikke en hyperkapitalistisk leverandør, siger Mikkel Skov Petersen.