Så er den gal igen, fristes man til at sige. Ikke nok med, at den japanske elektronikkæmpe Sony slås med brændende batterier, så er der endnu en gang opstået problemer med japanernes helt store satsning, spilkonsollen Playstation 3 (PS3).
Det er ikke længere 100 procent sikkert, at Sony kan sende de lovede konsoller på markedet, når PS3 lanceres om en lille måned i USA og Japan.
To millioner enheder er nu et ”mål” for salget inden årets udgang og ikke længere en kendsgerning.
Udmeldingen har vakt mishag blandt spilkonsol-fans i Japan og USA, der dirrer af spænding efter at få fingre i PS3. Primært fordi de frygter, at de ikke selv kan få fat i et eksemplar til juleferien.
Men spilentusiasternes højlydte brokkerier gør ikke det helt store indtryk på Sony.
Det kan skyldes, at lanceringen af PS3 for Sony handler om meget mere end at tækkes ”first-moverne”. Det drejer sig primært om, hvem der skal svinge taktstokken i fremtidens digitale hjem. PS3 er nemlig meget mere end en spilkonsol. Det er en ret avanceret computer og rummer blandt andet en Blu-ray-afspiller.
Det betyder, at når Sony sender PS3 på markedet, så kaster selskabet sig ikke blot ind i en krig med Microsoft og Nintendo om dominansen på markedet for spilkonsoller, men begiver sig samtidig dybere ind i formatkrigen om afløseren for dvd’en. To krige, der ifølge flere analytikere kommer til at vare i årevis, før man kan udpege en vinder.
For at vinde de kampe skal man være velforberedt. Sonys elektronikdivision har på papiret haft det skidt de seneste fem år, hvor den ikke har været i stand til at tjene penge.
Det har fået analytikere og medier verden over til at kalde PS3 for Sonys sidste chance for succes, men det virker en smule overilet. Af selskabets seneste årsregnskab kan man se, at Sony-koncernen omsatte for mere end 370 milliarder kroner og tjente 9,4 milliarder kroner.
Derimod ser det ud til, at Sony – efter en række fiaskoer som eksempelvis Betamax og Network Walkman – har indset, at det også er en kunst at skynde sig langsomt.