IT- og Telestyrelsen intensiverer kampen mod fejlinvesteringer og fiasko-ramte it-projekter hos det offentlige.
Derfor har styrelsen åbnet et såkaldt Governance-kontor, som med 11 medarbejdere skal hjælpe it-leverandørerne til at blive bedre til at levere varen og det offentlige til at stille de rigtige krav.
- Vi har set mange eksempler på, at det offentlige har haft problemer med at styre it-projekter, siger Adam Lebech, kontorchef hos IT- og Telestyrelsen Adam Lebech, som er leder af Governance-kontoret.
Forbedrer samarbejde
Derfor skal kontoret blandt andet arbejde med at forbedre samarbejdet mellem leverandører og de offentlige kunder, fortæller kontorchefen.
Et af redskaberne er en model, som kan måle leverandørernes og de offentlige myndigheders dygtighed til at styre it-projekterne, fortæller Adam Lebech.
- Modellen kan gøre det muligt både at vurdere egne og kontraktpartnerens evner, og de vil blive indarbejdet i den fremtidige standartkontrakter for større it-projekter, siger Adam Lebech.
Et andet mål med Governancekontroret er at få myndighederne til at blive bedre til at kontrollere om de får noget ud af de it-projekter de gennemfører, fortæller Adam Lebech.
- Det lidt skræmmende er, at man kan se at alt for mange ikke måler effekten. I stedet nøjes de med at måle, om projektet er inden for tidsfristen og den økonomiske ramme, siger Adam Lebech.
Skal lære af private virksomheder
Ifølge Adam Lebech bruger Danmark i dag halvdelen af samfundsøkonomien på den offentlige sektor.
Og der vil ikke være penge til at finansiere velfærdsstaten i fremtiden, hvis ikke det offentlige bliver mere effektivt, mener han.
- Derfor er det utrolige vigtigt, at de offentlige myndigheder lærer af erfaringerne fra den enorme effektiviseringsrevolution i det seneste årti indenfor den private sektor. Og det er det vi kan hjælpe med til, siger Adam Lebech.
Governancekontoret er blevet åbnet i forbindelse med den store organisationsomlægning i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.