De seneste år har verdens virksomheder ifølge analysehuset Gartner investeret mere end 40 milliarder dollars i forretningsapplikationer som ERP, CRM og HR.
Applikationer der har ført til en eksplosion i mængden af data fra de forretningsprocesser, som understøttes og automatiseres af forretnings-applikationerne.
"Ved at investerer i business intelligence kan virksomhederne få endnu større værdi ud af investeringen i forretnings-applikationerne, fordi de enorme mængder af data bliver anvendt til at skabe viden om og indsigt i virksomhedens drift, der kan bruges til at måle resultater og sammenligne dem eller reagere hurtigere på markedsændring samt leve op til den voksende mængde af lovkrav om sporbarhed og dokumentation."
Sådan skriver Gartners analytikere i den analyse, der peger på, at verdensmarkedet for BI-værktøjer i 2009 vil nå en omsætning på tre milliarder dollars, med en årlig vækst på 7,3 procent.
Men flere af de iagttagere, der har fulgt markedet gennem længere tid advarer også om, at der skal mere til end investeringer i software og konsulent timer.
Et program - ikke et projekt
Claudia Imhoff har i mere end 20 år beskæftiget sig med business intelligence og står bag virksomheden Intelligent Solutions Inc, hvorfra hun arbejder med ideen om the Corporate Information Factory som omdrejningspunktet for udnyttelsen af den viden som ligger gemt i virksomhedens data.
- Business intelligence er et program ikke et projekt. Derfor er der behov for en strategisk tilgang, som bygger på permanent tværgående fokus, fortalte Claudia Imhoff, da hun fornylig talte på en konference arrangeret af det danske konsulenthus Platon.
- Helt traditionelt samler man et hold, som kan gennemføre et business intelligence projekt. Vi fortæller dem, hvad vi vil have løsningen skal kunne, og de leverer. Når projektet er slut splittes holdet op og den viden om processerne og mulighederne for at anvende BI i netop vores virksomhed spredes for alle vinde, siger Claudia Imhoff.
- Uden den viden er løber arbejdet med den implementerede BI-løsning ofte ind i så store problemer med redundans, at selv garvede tilhængere af business intelligence begynder, at sætte spørgsmålstegn ved værdien af de mange business intelligence anvendelser, der er i gang, siger hun.
Mindre virksomheder med
For at undgå at miste den viden foreslår Claudia Imhoff blandt andet større virksomheder, at oprette egentlige business intelligence kompetence centre i virksomheden, der kan få mere eller mindre permanent karakter som en afdeling, der hjælper resten af virksomheden med få værdi ud af de BI-værktøjer og den viden, som er skjult i virksomhedens data.
Men tankegangen begrænser sig ikke til store virksomheder.
Når Claudia Imhoff taler om at lade business intelligence være et program, så fokuserer hun på at BI-indsatsen skal fortsætte, når teknologien er på plads og taget i brug. At anvendelsen af teknologien ses i en strategisk sammenhæng og så bredt som muligt i hele virksomheden.
Med teknologien bag dagens BI-løsninger har business intelligence potentialet til at udvikle sig til en selvstændig funktion i virksomheder og blive en motor for innovation, når indkøb, produktion, salg og markedsføring for eksempel kan få tilbudt mange forskellige typer af analyser og rapporter genereret af den viden, som BI skaber af virksomhedens data.
Men hvis det mål skal nås eller investeringen i business intelligence overhovedet skal lykkes, så har virksomhederne brug for at tage nogle grundlæggende strategiske beslutninger.