Konkurrence på net-auktioner er blevet skærpet, siden auktionshuset Bruun Rasmussen for cirka et år siden indførte net-auktioner som supplement til auktionshusets fysiske auktioner.
- Før Bruun Rasmussen gik på nettet havde eksempelvis Lauritz.com flere malerier af en kunstnerisk høj kvalitet, siger kunstkenderen Preben Juul Madsen.
Han har udgivet flere bøger og tidsskrifter om kunst og står endvidere bag hjemmesiden artfakes.dk, der følger danske og udenlandske auktioner på internettet tæt.
Lauritz afviser
Ifølge Preben Juul Madsen har konkurrencen været medvirkende til, at der samlet set optræder flere tvivlsomme effekter på auktionerne.
Hos Lauritz.com afviser kommunikationsdirektør Mette Rode, at Bruun Rasmussens introduktion på nettet har haft nogen indflydelse på forretningen.
- Det har ikke medført ændringer, at Bruun Rasmussen har introduceret net-auktioner. Hverken i form af flere eller færre kunder eller i form af anderledes varetyper, oplyser Mette Rode i en e-mail til Computerworld.
Hun understreger, at alle trends er opadgående - og at det samme er tilfældet for omsætningen, der ifølge Lauritz.com i 2005 blev på cirka 500 millioner kroner.
Plads til flere
Lauritz.com har i alt 15 auktionshuse - heraf 10 i Danmark. De enkelte huse er enten ejet af Lauritz.com eller drevet via franchise-aftaler.
Konceptchef i Lauritz.com, Kasten Skov, mener, at der er plads til endnu flere auktionshuse på det danske marked.
- Konkurrencen på internet-auktioner er skærpet fra Bruun Rasmussen, Gauguin og andre mindre huse, men der har været en betydelig vækst de seneste tre år. Jeg er sikker på, at markedet kan udvides endnu mere, siger Karsten Skov.
Han mener, at der er en naturlig øvre grænse for antallet af helt dyre effekter, men at mange andre forhold også spiller ind.
- På møbler kan vi eksempelvis se, at stadig flere forbrugere er begyndt at købe og sælge mere og langt oftere, end det typisk har været tilfældet tidligere, siger Karsten Skov.