Virk.dk langt fra mål - optimisme blomstrer

Kun omkring én procent af erhvervslivets indberetninger går i dag via den offentlige erhvervsportal Virk.dk fra 2003, som ellers er et af regeringens flagskibe i ambitionerne om en digital forvaltning. Efter en total omorganisering har en ny bestyrelse igen håb om at indfri forventningerne.

Den offentlige erhvervsportal Virk.dk er langt fra regeringens målsætning om at aflaste erhvervslivets byrder for indberetning til det offentlige.

I øjeblikket bliver omkring én procent af samtlige indberetninger fra erhvervslivet indberettet digitalt via Virk.dk.

Det viser det foreløbige resultat af en ny opgørelse, som sekretariatet for Virk.dk, der hører under Erhvervs- og Selskabstyrelsen, i øjeblikket arbejder på.

Alligevel er der masser af optimisme hos Virk.dk.

- Jeg er ikke i tvivl om, at er vi i stand til at lave et produkt, der har en god funktionalitet, og hvor virksomhederne kan indberette, så skal virksomhederne også komme, siger Svend Askær, formand for den politiske bestyrelse for Virk.dk.

Myndigheder tager ejerskab

Niveauet i øjeblikket svarer til cirka 50.000 digitale indberetninger årligt via Virk.dk, og det fulde potentiale er 3,9 millioner indberetninger, viser en foreløbig opgørelse.

Efterhånden som dataene blive mere komplette, vil tallet vokse, formodentlig til et stykke over fire millioner, oplyses det fra sekretariatet.

Da erhvervsportalen Virk.dk gik i luften i 2003 var det med store ambitioner og massiv markedsføring.

Indhold var der imidlertid ikke meget af på Virk.dk, der gik knas i forholdet til leverandøren af den tekniske platform, IBM, projektet blev forsinket, og brugere kom der aldrig mange af.

En uvildig konsulentrapport fastslog i foråret 2004, at der manglede ejerskab fra de offentlige myndighedere. Siden november har der været nedsat en ny, politisk bestyrelse.

I bestyrelsen er samtlige ti involverede ministerier repræsenteret via embedsmænd fra diverse styrelser, kommunerne er repræsenteret og der sidder tre repræsentanter fra erhvervsorganisationer.

Nye ambitiøse udmeldinger

Endelig er Svend Askær hentet ind som professionel bestyrelsesformand. Ikke i sin egenskab af formand og administrerende direktør for Ledernes Hovedorganisation, men som en professionel og handlekraftig resultatorienteret profil, forlyder det.

Nu er Virk.dk igen på banen med ambitiøse mål.

Inden udgangen af 2005 skal der være 150.000 besøgende om måneden på hjemmesiden. Niveauet i øjeblikket er 67.000.

Der skal desuden være 10.000 indberetninger om måneden, hvilket svarer til et niveau på årsbasis på de 120.000. Altså langt over en fordobling af det nuværende niveau.

Trods de kun fem måneder til at opfylde delmålene, vil de ikke vise sig at være uopnåelige, mener bestyrelsesformanden.

- Det vil tallene selvfølgelig vise, når vi når dertil. Men det er ikke fuldkommen taget ud af den blå luft, siger Svend Askær.

Forudsætninger til stede

Han henviser til, at der er foretaget konkrete beregninger for, hvad der følger med af brugere fra nye tjenester på Virk.dk, blandt andet nye typer af indberetninger og planlagte kampagner.

Nyt på Virk.dk i efteråret bliver for eksempel Startguiden.dk, der flyttes over fra at være under Erhvervs- og Byggestyrelsens til at blive en del af Virk.dk.

Forudsætningen for at nå målene, også længere ud i fremtiden, er dog, at der er opbakning fra alle myndigheder, og at der er økonomi til at gennemføre det, understreger Svend Askær.

- Vi har fået en opbakning, som jeg er stærkt tilfreds med, og da det er et højt prioriteret område fra regeringens side, har jeg også en klar forventning om, at de ressourcer, der skal til, også kommer, siger Svend Askær.

Han oplyser, at økonomien vil afhænge af, at der er politisk opbakning til at finde plads til Virk.dk i forbindelse med de årlige finanslovs-forhandlinger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere