En stjålen mobiltelefon fører nu til, at en kunde hos mobilselskabet Telmore skal betale knap 1.500 kroner, selvom hun havde tanket et langt mindre beløb op på sin konto.
Det er Teleankenævnet kommet frem til i en ny afgørelse.
Normalt lukker Telmore ellers en kundes konti, hvis der oparbejdes en gæld på mere end 200 kroner.
I det aktuelle tilfælde var der dog tale om udlandstelefoni, og her kan det tage helt op til seks uger, før samtalerne registreres hos Telmore.
At kunden fik sin mobiltelefon stjålet og misbrugt i Spanien ændrer ikke sagen, fordi hun aldrig meldte den stjålet.
Telmores administrerede direktør, Allan Christiansen, mener, at Telmore klart har oplyst om reglerne i selskabets abonnementsvilkår.
- Hvis du læser din vilkår som kunde, så skal du melde din telefon stjålet, når du får den stjålet. Under udlandstelefoni står, at du skal være opmærksom på, at samtalerne er forsinket, siger han.
Mobiltelefonen blev stjålet i Spanien 28. december sidste år, og dagen efter blev telefonen lukket, fordi saldoen nåede over et minus på 200 kroner.
Inden da var den dog blevet brugt til at ringe med.
Kunden begrundede til Teleankenævnet, at hun ikke meldte telefonen stjålet, fordi hun regnede med, at hendes tab ville blive begrænset af de penge, hun havde sat ind på sin konto.
Ifølge Teleankenævnet hæfter man efter betalingsmiddelloven, der også gælder for SIM-kort i mobiltelefoner, for et forbrug på op til 8.000 kroner i sådan en situation.
Relevante links