Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I onsdagens klumme på cw.dk vedrørende centralisering af sundheds-it redegør to it-direktører, Ejvind Jørgensen og Troels Andersen (EJ+TA) fra Dansk IT for betænkeligheder ved at centralisere for meget med hensyn til sundheds-it.
Det vil ellers for mange brugere – i hvert fald blandt de cirka 115.000 ansatte på de offentlige sygehuse – forekomme attraktivt, hvis alle data, patientjournaler etc. var tilgængelige for alle medarbejdere på alle danske hospitaler og på den samme, nationale it-platform.
Det forekommer lidt uklart, om EJ+TA anser sygehusenes data inklusive den elektroniske patientjournal (EPJ) for et såkaldt nationalt fundament?
For i så fald er vi helt enige i, at der kun bør være ét system, helt parallelt til det, som skribenterne kalder rå infrastruktur, såsom det fælles medicinkort, MitID, Digital Post, Skats systemer samt alle registre med samfundsdata, diverse styrelser, politi, forsvar etc. De skal alle eksistere på hver sin nationale it-platform.
EJ+TA anerkender, at brugernes viden og erfaring er vigtig og nødvendig.
Oplagt fordel
Men vi kan dertil oplyse, at deres forestilling om, at mange, lokale systemer vil medføre en ønskelig nærhed til os, der kender den operationelle virkelighed, er helt forkert, når det gælder sygehusdata.
Det er oplagt en fordel, hvis skadestuen i Esbjerg kan se journalen på den københavnske turist, som får et hjerteanfald på sin sommerferie på Fanø.
Det kan faktisk være af vital vigtighed. Men det er umuligt nu.
Og lad os slå fast, at det er ikke nok, at man for den pågældende patient, som indlægges akut i Esbjerg, kan lave opslag på sundhed.dk og læse notater fra tidligere indlæggelser.
Det vil aldrig være det samme som at have adgang til en fuldt opdateret og fuldstændig patientjournal inklusiv alle prøvesvar, svar på diverse undersøgelser og meget andet.
Det kan kun blive optimalt, hvis vi i Danmark har én og kun én fælles elektronisk patientjournal med bilag, undersøgelsesdata, billedbeskrivelser, blod- og vævsprøveanalyser etc.
Årsagen ligger i et alt overskyggende problem: Regionerne.
For de fem regioner er det en ufravigelig præmis, at:
1) Man ønsker så vidt muligt ikke at samarbejde.
2) Man ønsker i videst muligt omfang at vælge forskellige løsninger/prioriteringer i enhver given sammenhæng.
Manglende vilje
Regionernes manglende vilje til at samarbejde kender enhver avislæser fra skandalerne med supersygehus-byggerierne.
Og hvis man ikke vidste bedre, ville man sikkert tro, at Regionerne vælger løsninger – også på it-området – som er til både de sygehusansattes, patienternes og skatteborgernes bedste. Men det er på ingen måde tilfældet.
EPJ-systemet (Sundhedsplatformen fra amerikanske Epic) blev i Østdanmark tilsyneladende valgt på rund af dårlige personlige relationer mellem visse regionspolitikere.
I hvert fald sad man alle saglige og faglige input fra dataloger, sundhedsøkonomer og sundheds-fagfolk totalt overhørig.
Københavnerne ville for alt i verden ikke have et jysk system. Det lyder skørt, men det er sandt.
EJ+TA kalder det ”konsolidering”, at vi nu kun har to EPJ-systemer.
Men to er ét for meget, og det virker stærkt destruktivt, at vi ikke for længe siden har fået ét og samme, danske system.
Det er ikke sundt
Det er ikke sund konsolidering at have et godt, billigt og brugervenligt, dansk it-system i Vestdanmark og et dyrt, dårligt, tidskrævende, destruktivt og stærkt brugerfjendsk, amerikansk it-system i Østdanmark.
Ikke uden grund kaldte vi vor bog om digitaliseringsprocessen i sygehusvæsenet for ”Destruktiv Digitalisering", for regionernes uvilje mod at lytte til al faglig ekspertise virkede stærkt destruktivt på alt og alle:
Destruktivt i forhold til effektivitet på sygehusene, forskning, undervisning, patientsikkerhed, dataoverførsel til de nationale databaser, smidighed i alle arbejdsprocesser, arbejdsklima etc.
I bogen beskriver datalogiprofessor Jørgen Bansler, hvordan processen kørte helt af sporet i Region H, sundhedsøkonomiprofessor Jes Søgaard gennemhuller regionens businesscase fuldstændigt, og en lang, lang række sundhedspersoner beskriver implementeringsprocessen og den daglige brug af et håbløst it-system og de gennemgribende konsekvenser for arbejdets kvalitet og for arbejdsklimaet.
Intet positivt
Der er intet som helst positivt, hensigtsmæssigt eller konstruktivt i, at vi har en digital Berlin-mur ned igennem Storebælt.
For det er konsekvensen af regionernes uvilje mod at samarbejde.
Sundhedsstruktur-kommissionen gør flere steder i deres rapport opmærksom på, at det er uhensigtsmæssigt, og forfatterne har helt ret.
Måske fordi formanden, Jesper Fisker, var kontorchef, da man i Folketinget med Bertel Haarder som sundhedsminister i 2010 tog afsæt til at sætte en EPJ i søen.
Dengang havde ingen (INGEN!) forestillet sig, at regionerne ville agere så destruktivt og obstruere en national løsning. Men sådan gik det.
Har været grotesk dyrt
Og det har været grotesk dyrt, for der er på ingen måde konkurrence mellem de to systemer.
”Over tid vil den bedste af dem vinde”, skriver EJ+TA.
Ja, det skulle man tro, men det er desværre naivt, for der er ingen konkurrence nu. Ellers var det dyre, dårlige og stærkt forhadte østdanske it-system selvfølgelig smidt på porten for flere år siden.
Arbejdsklimaet faldt som en sten, da man i 2016 indførte Sundhedsplatformen i Østdanmark, og en væsentlig del af rekrutterings- og fastholdelsesproblemerne på sygehusene skyldes dels, at vi fik et gyseligt ringe, men altdominerende arbejdsredskab og dels, at mange mistede tilliden og fællesskabsfølelsen til arbejdsgiveren (regionerne), da regionsledelsens konfrontatoriske og magtfuldkomne ledelsesstil efter 2016 blev så mærkbar.
Det er meget opslidende og stressende at miste tillid og loyalitet til sin arbejdsgiver.
Så: Centralisering og én god, dansk, national løsning, tak.
Det bliver nok dyrt og besværligt, men det er målt på alle parametre dyrere at lade være.
Og nogen er nødt til at hæve sig op over regionernes indbyrdes krig. Fem (måske snart fire) små autonome kongedømmer i lille Danmark er stærkt kontraproduktivt - også i forhold til it-løsninger.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.