4K-opløsning på 27” kan være lige i overkanten, og jeg oplever ofte, at et lærred på 32” er bedre til at udnytte den høje opløsning.
Når vi så skruer op til 5K i samme størrelse, tænker man, at det vil gå helt galt.
Det gør det ikke, men det skyldes da også det fremragende panel, der er anvendt i Asus ProArt Display PA27JVC.
Panel med power
Med en opløsning på 5120 x 2880 pixels er der naturligvis grobund for et detaljeret billede, hvilket panelet bestemt også leverer til overflod.
Men der er ikke kun tale om et panel med høj pixel-tæthed. Du får 100 procent af sRGB-farverummet og 95 procent af Adobe RGB dækket.
Samtidig er der indbygget lyssensor, så du løbende får justeret (hvis du ønsker det) lyset i forhold til omgivelserne.
Her fandt jeg, at det gjorde det ret godt og uden at billedkvaliteten blev mærkbart ændret eller ringere.
Trods høj opløsning får du stadig en flot betragtningsvinkel på 178 grader, og panelet leverer hele 500 cd/m². Det sidste er flot, da den lille pixelstørrelse kræver kraftigere baggrundslys.
Du får samtidg HDR10-understøttelse og en maksimal opdateringsfrekvens på 60 Hz. Så skærmen er god til film og serier, men ikke synderligt egnet til spil.
Fyldt med finesser
Skærmen er, som det næsten ligger i navnet, gearet til høj billedkvalitet rettet mod de kreative. Men via de gode, manuelle menuer kan du justere den til mange formål.
Opløsningen betyder, at tekst står småt, men du kan sagtens skalere op, når der skal arbejdes med Excel eller tekst.
Til kontorbrug er Asus-skærmen rar at sidde ved.
Den er rolig, skarp og ikke trættende for øjnene. Der er da også indbygget anti-blå-lys-teknologi. Sammen med førnævnte automatiske lyssensor gør det, at jeg kan sidde en hel dag uden at blive træt i øjnene.
Der kan tilsluttes flere enheder via den indbyggede auto KVM-switch, og tilslutter du en laptop, kan denne brødfødes med op til 96 watt via USB-C porten.
Pixels med power, intensitet og glød
Alle disse finesser bør også være standard i en skærm til 6.595 kroner. Det vigtigste er dog billedkvaliteten.
Nu har Asus’ Pro-serie det sjældent med at skuffe, og den nye 5K-variant leverer et billede, der vil gøre grafikeren glad.
Det unikke er, at opløsningen giver farverne et ekstra skud realisme. Detaljeringen er så god, at overgange fra en lys til en mørk farve sker helt glidende.
Nuancerne træder mere frem, ganske som detaljeringen, og alligevel står billedet med fin glød og uden at blive klinisk at se på.
Arbejder du med billeder eller film, giver den høje opløsning naturligvis fordelen i detaljerne. Men også diagonale streger i en simpel tegning står nu langt mere klare og rene uden de små hak, du får ved skærme med ringere opløsning.
Så det er ikke kun Asus’ høje opløsning, der gør skærmen god – det er måden, den bruger de mange pixels på, der er forbilledlig.
Det er her, at den brillierer, og det er her, at jeg mener, at den er lidt af et kup til dig, der ønsker en skærm til grafiske opgaver uden at betale professionel pris for fornøjelsen.
Perfekt eller større?
Min eneste anke, som måske er mere personlig, er størrelsen. Eller rettere manglen på samme.
Jeg kunne godt leve med at have en lidt større pixelstørrelse mod at få 32” i 5K-opløsning.
Det giver alt andet lige lidt mere albuerum, så at sige. Men det er naturligvis en smagssag.
Vælger du at gå med Asus i 27”, får du en fremragende skærm til prisen.
De cirka 6.600 kroner for en skærm i denne størrelse kan virke af meget, men den kan sammenlignes med Apples Studio Display, der koster omkring det dobbelte.
Asus er ikke nær så smukt pakket ind – her leveres kun en standardramme med en god og stabil fod og et par små højttalere, man godt kunne have sparet væk.
Men ser vi alene på panelets performance, er der ikke mange, der kan være med i prisklassen, hvorfor der også kvitteres med en høj karakter.