Roskilde Festival tester mobile tjenester

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Roskilde Festival:</b> Et innovationsmiljø for mobile tjenester og teknologien bag er under opbygning med Roskilde Festival som omdrejningspunkt. To studerende fra IT Universitetet i København har taget initiativet, Roskilde Festival har spyttet penge i kassen og en række it-firmaer har bidraget med teknologi og andet.

Arrangørerne af Roskilde Festival vil gerne tæt på festivalgæsterne.

Og den mest effektive måde at kommunikere med omkring 100.000 gæster på en mark ved Roskilde er via mobiltelefonen.

Vel og mærke når man, som det er sket i Roskilde, har sat ekstra sendemaster op, der kan klare den ekstra belastning under festivalen.

- Festivalen har sin egen avis, en radiokanal og en hjemmeside, men det når ikke ud lige så godt, som når vi sender ud via mobiltelefonen, siger talsmand Esben Danielsen fra Roskilde Festival.

Mobil tumleplads

Roskilde Festival sender i år SMS-nyheder ud om alt muligt fra vejrudsigter over programændringer til skæve indslag.

Og mere end 7.000 har i år tilmeldt sig nyhedstjenesten, der blandt andet i år blev benyttet til at aflive massive rygter på festivalpladsen om, at gangster-rapperen Snoop Dogg havde aflyst koncerten fredag eftermiddag.

Men anvendelsen af mobilteknologien rækker videre på Roskilde Festival, der er blevet en tumleplads for afprøvning af grænser for brugervenlig anvendelse af mobil teknologi.

I år bliver der eksperimenteret med, at publikum kan sende billedbeskeder, hvor billederne indgår i et kunstprojekt.

Der eksperimenteres med, at publikum via Blutooth-teknologi kan hente en optagelse at det samme nummer ned, som de forinden har hørt brage ud gennem højtalerne og efterfølgende lagre nummeret på mobiltelefonen i mp3-format.

Og festivalens radiokanal har modtaget SMS-beskeder med kommentarer fra publikum under direkte programmer, via WAP har publikum adgang til en portal, der indeholder al relevant information og så videre.

Interessant mål- og testgruppe

Mobiltjenesten, der på Roskilde Festival har fået navnet ONMOB, er udviklet af to studerende ved IT Universitetet i København.

De to, Rasmus Knippel og Kristian Ridley på henholdsvis 29 og 27 år, udviklede som en del af en opgave på IT Universitetet for to et halvt år siden et mobilt pilotprojekt og fik efterfølgende Roskilde Festivals opbakning til at føre det videre ud i livet.

I to et halvt år har de arbejdet for fuld knald ved siden af studierne på at få projektet op at stå og holde det kørende, og der er kommet flere til.

Under festivalen er der 35 frivillige involveret i at køre mobiltjenesterne. 12 mand har ydet support ude på pladsen, mens resten blandt andet har produceret indhold.

Tanken bag projektet har ifølge Roskilde Festivals talsmand fra begyndelsen været tænkt som en mulighed for at eksperimentere.

- Vores tilgang er at lege og prøve teknologien af, siger Esben Danielsen.

Med 100.000 gæster, mange unge og med en gennemsnitsalder omkring de 25, et hav af forskellige mobiltelefoner og abonnementer i mange lande, har Roskilde Festival vist sig at være interessant mobil-territorium.

Kræfter samles

Som hovedsponsor har TDC Mobil da også lugtet mulighederne i målgruppen, og andre it-firmaer har set mulighederne i at bruge Roskilde Festival som test-laboratorium.

Det har blandt andre virksomheder som Blip Systems og Onlinecity draget nytte af i år.

Blip Systems har haft lejlighed til at afprøve Bluetooth i et åbent brugermiljø, hvor selskabet normalt sælger Bluetooth-løsninger til anvendelse i en lukket kreds af brugere som for eksempel Hjemmehjælpen.

Onlinecity har blandt andet testet forskellig teknologi i forbindelse med gateways til sms- og billedbeskeder.

Uden selv at være til stede har Microsoft fra den anden side af Atlanten, og via det danske datterselskab, bistået med support til programmering og anvendelse af produkter, der endnu ikke er udbredt i anvendelsen i Danmark.

Fra Roskilde Festivals side håber man på, at det kan lykkedes i en treenighed mellem festivalen, erhvervslivet og IT Universitetet at opbygge mere faste rammer, der kan understøtte det innovative miljø omkring ONMOB.

Når Roskilde Festivalen lukker og slukker for i år søndag aften vil næste fase i udviklingen af ONMOB således være at få samlet kræfterne.

Solid erfaring

Og dagsordenen er ikke at skaffe sponsorater men derimod at få deltagere med til at lege og eksperimentere med mobilteknologien, understreger talsmand Esben Danielsen.

ONMOB er blevet en del af Roskilde og figurerer med sin egen post i budgettet.

Håbet om at få etableret et stærkt innovationsmiljø eksisterer ikke mindst hos de to studerende, Rasmus Knippel og Kristian Ridley.

De skal begge yde en ekstra skalle med at få lavet specialer efter Roskilde Festival, så de kan sikre sig kandidatgraden oven i en solid bunke erfaring med produktudvikling og projektledelse i praksis.

- Den erfaring burder andre studerende også få chancen for at få. Det er fantastisk meget værd, siger Rasmus Knippel med fuld opbakning fra Kristian Ridley.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere