Arrangørerne af Roskilde Festival vil gerne tæt på festivalgæsterne.
Og den mest effektive måde at kommunikere med omkring 100.000 gæster på en mark ved Roskilde er via mobiltelefonen.
Vel og mærke når man, som det er sket i Roskilde, har sat ekstra sendemaster op, der kan klare den ekstra belastning under festivalen.
- Festivalen har sin egen avis, en radiokanal og en hjemmeside, men det når ikke ud lige så godt, som når vi sender ud via mobiltelefonen, siger talsmand Esben Danielsen fra Roskilde Festival.
Mobil tumleplads
Roskilde Festival sender i år SMS-nyheder ud om alt muligt fra vejrudsigter over programændringer til skæve indslag.
Og mere end 7.000 har i år tilmeldt sig nyhedstjenesten, der blandt andet i år blev benyttet til at aflive massive rygter på festivalpladsen om, at gangster-rapperen Snoop Dogg havde aflyst koncerten fredag eftermiddag.
Men anvendelsen af mobilteknologien rækker videre på Roskilde Festival, der er blevet en tumleplads for afprøvning af grænser for brugervenlig anvendelse af mobil teknologi.
I år bliver der eksperimenteret med, at publikum kan sende billedbeskeder, hvor billederne indgår i et kunstprojekt.
Der eksperimenteres med, at publikum via Blutooth-teknologi kan hente en optagelse at det samme nummer ned, som de forinden har hørt brage ud gennem højtalerne og efterfølgende lagre nummeret på mobiltelefonen i mp3-format.
Og festivalens radiokanal har modtaget SMS-beskeder med kommentarer fra publikum under direkte programmer, via WAP har publikum adgang til en portal, der indeholder al relevant information og så videre.
Interessant mål- og testgruppe
Mobiltjenesten, der på Roskilde Festival har fået navnet ONMOB, er udviklet af to studerende ved IT Universitetet i København.
De to, Rasmus Knippel og Kristian Ridley på henholdsvis 29 og 27 år, udviklede som en del af en opgave på IT Universitetet for to et halvt år siden et mobilt pilotprojekt og fik efterfølgende Roskilde Festivals opbakning til at føre det videre ud i livet.
I to et halvt år har de arbejdet for fuld knald ved siden af studierne på at få projektet op at stå og holde det kørende, og der er kommet flere til.
Under festivalen er der 35 frivillige involveret i at køre mobiltjenesterne. 12 mand har ydet support ude på pladsen, mens resten blandt andet har produceret indhold.
Tanken bag projektet har ifølge Roskilde Festivals talsmand fra begyndelsen været tænkt som en mulighed for at eksperimentere.
- Vores tilgang er at lege og prøve teknologien af, siger Esben Danielsen.
Med 100.000 gæster, mange unge og med en gennemsnitsalder omkring de 25, et hav af forskellige mobiltelefoner og abonnementer i mange lande, har Roskilde Festival vist sig at være interessant mobil-territorium.
Kræfter samles
Som hovedsponsor har TDC Mobil da også lugtet mulighederne i målgruppen, og andre it-firmaer har set mulighederne i at bruge Roskilde Festival som test-laboratorium.
Det har blandt andre virksomheder som Blip Systems og Onlinecity draget nytte af i år.
Blip Systems har haft lejlighed til at afprøve Bluetooth i et åbent brugermiljø, hvor selskabet normalt sælger Bluetooth-løsninger til anvendelse i en lukket kreds af brugere som for eksempel Hjemmehjælpen.
Onlinecity har blandt andet testet forskellig teknologi i forbindelse med gateways til sms- og billedbeskeder.
Uden selv at være til stede har Microsoft fra den anden side af Atlanten, og via det danske datterselskab, bistået med support til programmering og anvendelse af produkter, der endnu ikke er udbredt i anvendelsen i Danmark.
Fra Roskilde Festivals side håber man på, at det kan lykkedes i en treenighed mellem festivalen, erhvervslivet og IT Universitetet at opbygge mere faste rammer, der kan understøtte det innovative miljø omkring ONMOB.
Når Roskilde Festivalen lukker og slukker for i år søndag aften vil næste fase i udviklingen af ONMOB således være at få samlet kræfterne.
Solid erfaring
Og dagsordenen er ikke at skaffe sponsorater men derimod at få deltagere med til at lege og eksperimentere med mobilteknologien, understreger talsmand Esben Danielsen.
ONMOB er blevet en del af Roskilde og figurerer med sin egen post i budgettet.
Håbet om at få etableret et stærkt innovationsmiljø eksisterer ikke mindst hos de to studerende, Rasmus Knippel og Kristian Ridley.
De skal begge yde en ekstra skalle med at få lavet specialer efter Roskilde Festival, så de kan sikre sig kandidatgraden oven i en solid bunke erfaring med produktudvikling og projektledelse i praksis.
- Den erfaring burder andre studerende også få chancen for at få. Det er fantastisk meget værd, siger Rasmus Knippel med fuld opbakning fra Kristian Ridley.