Indholdet er fantastisk og frister umiddelbart til at strække armene i vejret, men bliver det nu også til noget?
Det spørgsmål stiller konkurrenter til TDC i dag, dagen efter udspillet til et indgreb på bredbåndsmarkedet fra It- og Telestyrelsen.
Konkurrenterne frygter ganske enkelt, at en endelig afgørelse vil blive udskudt i uendelige tider, fordi det ender i juridisk tovtrækkeri.
- Vi er vældigt glade, men også meget forsigtige, siger markedsdirektør Thomas Nistrup fra Tele2.
Stort set samme melding lyder fra en anden af TDC's konkurrenter, Telia Networks. Begge vil de dog se It- og Telestyrelsens anbefalinger gennemført, før de tør juble.
- En lang klageproces og en efterfølgende tøven og så videre kan betyde, at det kan tage meget lang tid. Derfor har jeg ikke armene i vejret, før det sker, siger administrerende direktør, Peter Bredgård, fra Telia Networks.
Hårde - men retfærdige
I princippet er der sat rammer for, hvor lang tid processen kan tage.
It- og Telestyrelsen har sat en høringsfrist for alle parter frem til 15. august og forventer på den baggrund en afgørelse en gang i oktober, som kan få virkning inden for en måneds tid.
I den måned, eller deromkring, kan afgørelsen ankes til Teleklagenævnet. Selvom nævnet skal tilstræbe en sagsbehandling inden for tre måneder, er der ingen garantier for, at det kan overholdes.
- Vi er meget hårde i vores høringsfrister og meget opmærksomme på, at det ikke skal drukne i sagsbehandling, siger sekretariatsleder Helle Röd fra Teleklagenævnet.
Men med de større sager som nævnet har haft, har det ikke kunnet lade sig gøre inden for de tre måneder, oplyser sekretariatslederen.
I den såkaldte Lraic-sag, om prisberegningsmodellen for konkurrenternes anvendelse af TDC's net, sad TDC på den ene side over for samtlige teleselskabers advokater.
Her lå sagen først to et halvt år hos It- og Telestyrelsen, før den kom i Teleklagenævnet, hvor det tog 15 måneder at behandle den.
- Sagen indeholdt over 1.000 afgørelser fra It- og Telestyrelsen og var en flere meter høj sag, hvor meget var disketter. Det kan du ikke behandle på tre måneder, siger Helle Röd fra Teleklagenvænet.
Hun kan ikke på forhånd vurdere, hvor kompliceret en sag på gårsdagens udspil kan blive, og kan heller ikke give en tidshorisont for en eventuel behandling.
TDC er uforstående
At TDC er utilfreds med udspillet, lader administrerende direktør Kim Frimer fra TDC Totalløsninger imidlertid ingen i tvivl om.
- Vi er fuldstændig og komplet uforstående over for, hvad der foregår. En så detaljeret regulering som denne er fuldstændig uhørt, sagde Kim Frimer til Computerworld umiddelbart efter usdpillet fra It- og Telestyrelsen blev offentliggjort i går.
Markedsdirektør Thomas Nistrup fra Tele2 er desuden skeptisk over, hvor vidt sagen ender med at blive afvist, fordi TDC påberåber sig, at sagen er uden for de lovgivningsmæssige rammer, der tilkommer It- og Telestyrelsen.
- Vi springer ikke champagnepropperne, før det er her endeligt, siger Thomas Nistrup.