Google er verdens mest populære søgemaskine og fungerer som standardsøgemaskine i langt de fleste telefoner og styresystemer.
Og Alphabet – selskabet bag Google – betaler gode penge for at fastholde den position.
Søgemaskinegiganten betalte i 2021 hele 26,1 milliarder dollar - 185,2 milliarder kroner - til andre selskaber for at sikre, at Google var standardsøgemaskinen på diverse mobiler og browsere.
Det skriver Bloomberg.
Tallet kom frem i forbindelse med en række vidneudsagn fra forskellige Google-chefer i en amerikansk konkurrenceretssag, hvor dommeren beordrede tallet offentliggjort. Google havde ellers opponeret mod at dele tallet.
Ifølge CNBC er de fleste af pengene gået til Apple, for at Google kunne forblive standardsøgemaskinen på iPhones.
Google har nægtet at kommentere historien overfor CNBC og Reuters.
Microsoft har også været inde over retssagen, da topchef Satya Nadella har været kaldt ind til retssagen. Dette skete, fordi Microsoft ejer den konkurrerende søgemaskine Bing.
”Når jeg mødes med udgivere i dag, siger de, at Google vil skrive dem en check, og den er eksklusiv, og den skal jeg matche," sagde Satya Nadella dengang i retten.
Afvist af Apple og presset af Google-advokat
Udover at give sit besyv med om Google blev Nadella også spurgt ind til, at Microsoft har forsøgt at gøre sin Bing-søgemaskine til standard på Apples iPhones – et forsøg, der er blevet afvist af Apple.
I retslokalet blev Nadella ifølge Reuters presset af Googles hovedadvokat John Schmidtlein til at fortælle om de gange, hvor Microsoft havde vundet kontrakter på at blive brugt som standardsøgemaskine på computere og mobiltelefoner, men hvor brugerne stadig undgik Bing for at fortsatte med at bruge Google.
John Schmidtlein argumenterede desuden for, at Microsoft har begået en række strategiske fejl herunder en manglende investering i servere eller ingeniører til at forbedre Bing og en manglende evne til at se den mobile revolution.
På bærbare computere, hvor de fleste bruger Microsofts styresystemer med Bing som standardsøgemaskine, har Bing stadig kun en markedsandel på under 20 procent, fordi brugerne simpelthen fortsætter med at bruge Google - noget som Nadella også erkendte med det førnævnte citat.
AI-drevne søgemaskiner kan åbne markedet
Med Microsofts lancering af den AI-drevne Bing Chat, der blev lanceret i februar måned, skabte det for første gang en smule røre i verdenen for søgemaskiner.
Det var nemlig lang tid før, at Google udkom med deres AI-drevne søgemaskine, Bard, hvilket gav anledning til spekulationer om, hvorvidt Microsoft for første gang i lang tid havde et forspring i forhold til Google.
Rygterne gik på, at blandt andre Samsung overvejede at skifte til Microsofts Bing Chat, når deres milliardkontrakt med Google udløb – dog valgte Samsung i sidste ende at forlænge kontrakten med Google.