Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der går stort set ikke en dag uden nye mediehistorier om tidens altoverskyggende superteknologi: den kunstige intelligens eller bare AI (artificiel intelligence).
De fleste af os kender ChatGPT, som efter sigende er den hurtigst voksende applikation nogensinde.
Og 1. november lancerer Microsoft 365 Copilot med en række forskellige AI-assistenter, som måske vil sætte ny rekord.
På den ene side beskrives AI som et fantastisk teknologisk gennembrud på linje med internettets udbredelse, elektricitetens opfindelse eller ligefrem den industrielle revolution. De potentielle muligheder for at effektivisere driften, styrke innovationen og øge væksten synes uendelige.
På den anden side skorter det ikke på advarsler om alle farerne, der – måske – venter rundt om hjørnet. Vil teknologien stjæle vores jobs? Udliciterer vi menneskelige beslutninger til kolde maskiner? Er vi på vej til at gifte os med fanden selv?
Men uanset hvordan den potente teknologi betragtes, er der bred enighed om, at AI-ånden ikke kan puttes tilbage i flasken.
Tværtimod udvikles den i hastigt tempo måned for måned, og fra flere sider opfordres virksomhederne til at komme i gang, før det er for sent.
Således har Dansk Erhverv advaret om, at ”slutfløjten for at komme med på AI-toget lyder for flere brancher. (…) Der er meget at vinde for virksomhederne, men mindst lige så meget at tabe, hvis de ikke når med.”
Schweizer-kniven i din værktøjskasse
I den situation kan det ikke overraske, at mange mindre og mellemstore virksomheder kan føle sig pressede og spørge sig selv: Hvordan er AI relevant for os, hvilke muligheder har vi, hvilke risici løber vi? Og ikke mindst: hvordan kommer vi bedst i gang?
Hvad angår relevansen, er det nemme svar, at det kommer helt an på din virksomhed, din virksomheds processer og din virksomheds udviklingsmål.
AI er som teknologi ikke en løsning målrettet en enkel opgavetype, men kan bedre sammenlignes med Schweizer-kniven, der udmærker sig ved at kunne løse mange og meget forskellige opgaver – alt efter behov.
Mange steder bruges AI til opgaver som procesoptimering, dataanalyse, risikoestimering, kvalitetssikring og programmering.
Vi har for eksempel gennem de seneste måneder sparet flere hundrede mandetimer på at anvende AI til opdaterings- og patch-opgaver.
Andre steder bruges AI på at analysere kundehenvendelser og levere digital kundeservice 24/7/365. Andre steder igen bruges AI til research-opgaver, til skriveopgaver, som sparringspartner i alle mulige kreative og udviklingsmæssige processer osv.
Pointen er, at listen er så lang og anvendelsesmulighederne så mangeartede, at sandsynligheden for, at AI-teknologien effektivt kan hjælpe de allerfleste virksomheder, er langt større end for, at den ikke kan.
Pointen er også, at mens ChatGPT eller andre AI-baserede services kan optimere processer, håndtere tidskrævende rutineopgaver og på sekunder omdanne enorme mængder data til anvendelig og dermed værdifuld viden til gavn for vækst og konkurrenceevne – ja så frisættes virksomhedens medarbejdere til at udføre opgavetyper, som AI trods alt ikke er bedst til, og som måske også er mere motiverende for den enkelte end at bruge dagen i excel-ark osv.
Og husk, at selv om AI rummer potentialet til at ændre mange etablerede jobtyper, så viser al teknologihistorie, at i takt med, at gamle jobfunktioner forsvinder eller reduceres, ja så opstår der altid nye. Vi kender dem bare ikke endnu.
Er din virksomhed parat til AI? Her er 10 råd til at komme godt i gang:
- Stil dig selv det spørgsmål, hvordan AI kan sætte turbo på din virksomheds eksisterende processer og forretningsstrategi.
Overvej derefter, hvordan AI kan bane vej for nytænkning, for innovation og måske endda for en endnu mere ambitiøs forretningsstrategi?
- AI kan grundlæggende forvandle din virksomheds data til værdi på utallige måder. Derfor er datakvaliteten helt afgørende for det udbytte, du ønsker.
Det handler om mange ting: Er der mange forskellige udgaver af samme data, er der forældede versioner af data, er der fortrolige og/eller personlige data, som er tilstrækkeligt beskyttede osv.?
- Det handler også om, hvor dine data befinder sig. Ligger de fx spredt ud på OneDrive, SharePoint, Teams, Exchange, Viva, Power Platform Data sources osv.
AI er en god anledning til endnu en gang at tjekke, hvor din virksomheds data opbevares, og hvilke medarbejdere som har adgang til hvad.
- Find en troværdig AI-partner, som kender din virksomhed, og som kan rådgive dig i processen med at komme godt i gang uden at snuble unødvendigt undervejs.
- Det gælder for eksempel i forhold til de begrænsninger og udfordringer, der gør sig gældende vedr. intellektuelle rettigheder, bias, manglende kontekst, tjek af fakta mv. AI-træerne vokser trods alt ikke ind i himlen (ikke endnu).
- Vælg de AI-løsninger, der passer bedst til dine behov. ChatGPT var tidligt ude, siden er der kommet et væld af andre AI-løsninger. 1. november lancerer Microsoft erhvervsløsningen 365 Copilot, som består af flere AI-assistenter, der bringer generativ AI ind i Microsofts forskellige office-funktioner.
Det vil være et relevant værktøj for stort set alle virksomheder, som arbejder i et Microsoft-miljø – og hvem gør egentlig ikke det?
- Uddannelse: Afsæt den nødvendige tid til at træne dig selv og dine kolleger i, hvordan AI-værktøjer anvendes mest effektivt (og ikke mindst effektivt). Sørg for at vidensdele og opbygge best practices i virksomheden.
- Regler for anvendelse: Sørg for at opstille og definere glasklare regler for, hvordan AI-værktøjerne må anvendes i din virksomhed – samt hvilke former for anvendelse, som IKKE er tilladt.
- Begynd i det små: Implementer ikke AI i hele virksomheden på en gang. Begynd i afgrænsede afdelinger, funktioner eller processer.
- Udvid gradvist: Sørg for løbende at evaluere, lære og forbedre anvendelse af AI – og udvid på den baggrund gradvist anvendelsen til at omfatte flere funktioner og processer i virksomheden.
Måske vil det også vise sig, at der er områder, hvor AI alligevel ikke giver så meget mening i første omgang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.